Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
28
("lolllii’l) Hindesljoll. Som Maislraiid hnr rriMiislillet ham, ridcMulc ovLMskrævs
paa eii Stol med Armene stolledo paa dens Uvf^, Hovedel sænket, de brune,
spillende Øjne opmærksomt læstede paa os, Munden smilende, parat til al sige
haarrejsende Ting, har Forlra-let faaet el gnistrende Liv, som gør det til en af
l’erlerne i Marslrands Produktion og i hele den danske Malerkunst •’.
Men alle disse iMikellportraHer regnede Marstrand selv kun for Smaatlerier.
Hele sil Liv igennem vedblev han at ønske sig stedse mere anselige Opgaver,
og tik sit Ønske oplyldl. Enkelte af Eckersbergs Elever havde vovet sig i Kast
med ligurrige Portrætgrupper. Bendz havde malt Waagepetersens Familje, RalTen-
bergs Familje, Etatsraad Jørgensens Søndagsselskab, sidst Kunstnernes Bord i
det F’inckske Kaffehus i Miinchen. Han var Skolens fornemste Kolorist, og
havde ofte søgt BelysningseOekter ved Lamper og Lys, saaledes i det store og
overvættes figurrige Billede fra Miinchen, hans egentlige Stordaad. Kort efter
al have fuldfort denne, var han pludselig død, og hans Død føltes som et uer-
slalleligt Tab for den danske Kunst, thi ingen af Eckersbergs andre Elever
havde naaet saa nær 0}) til Hollændernes ideale Farvefylde og harmoniske
Finhed.
Paa Udstillingen 1834 fremtraadte i den mest direlvte Konkurrence med
Bendz’ da udstillede Hovedvæ’rk Marslrands — længe forberedte — Billede:
»El musikalsk Aftenselskab«. Mellem Københavnspostens Smaadigle og Epi-
grammer om Udstillingens Billeder fandtes (’22de April) et Marslrands Billede
omhandlende Vers af H. (H. P. Holst). Det spørger, hvem alle de ukendte
Mennesker er, der her fremtræder mellem berømte Musikere. Digteren har
vistnok villet være spydig mod Dilettanterne, mod Værten og Billedets Ejer,
men Marstrand opfattede Spørgsmaalet som alvorlig ment, og indsendte føl-
gende Forklaring, som Redaktøren ikke optog og senere overlod en Autograf-
samler: »Maleriet fremstiller en Quartet, som ugentlig spilles hos Hofagenl
Waagepelersen, hvori han selv med 3 Dilettanter deeltager. Til Høire for Be-
skueren sees i den af flere Aslrallamper oplyste Sal et Fliigel, hvorved vor be-
rømte Weise har sat sig og synes al anslaae Begyndelsen af en Quartet, som
han ønsker at høre spillet, og tilkjendegiver paa denne Maade, hvilken han
mener. 1 Midlen af Salen sidde de Spillende ved de fire Nodepulle og efter-
komme alt Weises Ønske idet de opsøge den Quartet, som han foreslaaer, rime-
ligviis af Haydn. Dette er den egentlige Handling i Maleriet. Forresten er Salen
opfyldt med Tilhørere (alle Portrailer) hvoriblandt vore bedste Musici og be-
kjendte Folk gjenkendes. Forrest til venstre sidde Professor Shall og Repititeur
Wexschall, lidt længere inde i Salen slaaer Syngemester Zinck, Fløilenisten
Petersen og vor berømte ^Maler Eckersberg. Til Høire staaer Componisten Hart-
* Paa Kunstforeningens Marstrand-Udstilling var det fejlagtig henfort til Tiden efter Mår-
strands forste italienske Rejse. Et Brev fra Bindesboll til hans senere Hustru beviser, at det er
malt, for Bindesboll 1834 rejste til Italien.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>