Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
rygga de tillbaka för de studier, hvilka
den vetenskapligt bildade tonkonstnären
nödgas inhemta. Ej underligt! Ej lätt
blir man grundligen hemmastadd pi
»dubbla kontrapunktens», de »kanoniska»
spetsfundigheterna« och »fug-stilens»
områden* Vid blotta hänblicken på all
denna lärdom finner en och annan sig
böjd att, med clacdius fråga: »Die
grosse Kunst, was nfitzet sie?»
Härpå svara de konstlärda
emedler-tid, att musikens vetenskap dock äfven
eger ganska lockande och belönande
sidor. Harmoniernas inre förhållanden
fängsla oftast på oemotståndeligt sätt.
Helst finna, företrädesvis med
råkne-shme begåfvade, adepter stort nöje just
på detta fält. En hvar, för öfngt, som
studerar musik, tål, märkvärdigt nog, ej
endast efter hand vid allt flera
ögonblickliga harmoniska missljud eller
»dissonanser»; småningom fröjdas han
verkligen genom de mest bjerta, och under
långa stunder fortvarande, sammanställ—
ningar af sådant, som, hördt i och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>