Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
emot sträfva melodi och harmoni
oupphörligt att på h varandra få utgjuta
sina polariska krafter. De behöfva
hvarandra ömsesidigt. De höja hvarandras
verkan#
Det är denna sanning, som uttalas af
de skriftställare^ hvilka yrka på melodi
i alk hvad tonsättning heter. I en
melodiskt klen visa t. ex. likna de
beledr-sagande tonerna, äfven om de i och för
sig sjelfra vore intressanta och med
betydlig konst sammanbyggda, dock
endast i luften simmande såpbubblor. Till
och med mången mödofullt
»komponerad» kanon eller fuga saknar alk est
heti ak t värde. Ar dess thema icke skönt*
sä liknar fugan em fågeljagt, under
hvilken, enligt jägeriets bästa reglor, från
alla åtkomliga sidor skjutes på en
trädtopp, hvilken dock ingalunda döljer
vingade sångare. Alstren af det
musikslag, hvilket företrädesvis kallar sig »den
arbetade qyartetteen»,, spolas snarliga
bort af tidens bölja, såvida de melodier,
hvilka ligga tUl grund för »arbetet», ej
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>