Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hvilka dock hänga hela krambodars
innehåll på sig. Vare det ännu en gång
sagdt: just den vexelverkan, som
melodi och harmoni sträfva att utöfva på
hvarandra, det riktiga förhållandet dem
emellan, ställer begge två rätt högt.
Det gifves emedlertid enskilda fall,
i hvilka hvad vi kalla rik harmoni icke
gagnar melodien. Någon gång säger
den genomskinligaste harmoni mera, än
vida fullstämmigare ackorder. Ett
exempel härpå lemnar Rousseaus bekanta visa
på tre toner: »Comme le jour me
du re». En helt anspråkslös
valdhornssekund, dessa toner, hvilka barnet redan
hörer i inre poetisk förnimmelse,
ac-kompagnerar denna melodi mera
tillfredsställande, än t. ex. VOGLER3
mång-toniga harmoni, vogler drog den sköna
sången ned till sitt tidehvarfs
konventionella handtverks-harmonier. Men den
står öfver dem. Få voglers sätt
kringhvärfd med toner, enligt
regelböc-keraas anvisning, sammankrymper den
förträffliga melodiska dikten till blott och
16
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>