Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tjugoförsta kapitlet: Hedendom och kristendom — Hinduernas religion — Kastväsendet — Brahminerna — Deras tyranni — Vidskepelse — Kristendomens inflytande — Keshub Chunder Sen, en indisk reformator — Hans tro och inflytande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hufvudafdelningarne qvarstå ännu med all deras stränga
rangskillnad. Genom vissa förseelser, hvilka stundom kunna
vara högst obetydliga, kan en person af en högre kast
nedsjunka till en lägre, men aldrig ej ens med de mest lysande
förtjänster kan en medlem af en lägre kast uppflyttas till
en högre.
Bland alla de grymma bojor, hvarmed tyranner fjättrat
människor, finnes ingen, som så fullkomligt krossat friheten
och framåtskridandet, som detta förfärliga kastväsende. Det
har qväft alla ädla sträfvanden, all broderlighet och
mänsklighet, det har försänkt folket i vidskepelse, liknöjdhet och
okunnighet, det har dömt nittionio hundradelar af Indiens
oräkneliga folkskaror till det grymmaste slafveri både till
kropp och själ; det har satt lås och bom för människoanden
och brännmärkt barnet redan i moderns sköte till förnedring
och förbannelse, samt värst af allt utrotat alla
bevekelsegrunder till förkofring och utveckling. Det har qväft så
många ädla känslor och lärt människor att hata och förakta
hvarandra — och så stark är den rangskillnad, som detta
system medfört, att en trogen hindu ännu i dag tusen
gånger hellre skulle dö af törst och hunger än mottaga en
bägare vatten eller ett stycke bröd från en person af
lägre kast.
Och liksom annat ondt har det blifvit en
förbannelse äfven för dess upphofsmän, brahminerna själfve, i det
att det äfven försänkt det stora flertalet af dem i
okunnighet och liknöjdhet. Ty hvarför skulle väl de göra sig det
omaket att studera eller arbeta, då hela världen i alla fall
stod öppen för dem till glädje, lyx och ära. Utrymmet
tillåter icke att behandla detta ämne såsom det förtjänar,
hvarföre jag blott exempelvis vill anföra några af de
lärosatser, som brahminerna säga sig hafva funnit i de
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>