- Project Runeberg -  Föredrag till förmån för ev. missionen i Ryssland /
10

(1915) [MARC] Author: Nils Fredrik Höijer - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wladimir den helige och kristendomens införande i Ryssland samt några drag ur Rysslands historia efter kristnandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10
kesen ha följande lydelse: »Vartill har Gud skapat dig och låtit dig
komma hit till världen?» — »För att göra dagsverke».
Det finns ock kvar en av de sånger, som Robsarerna (blinda sån-
gare) vid denna tid plägade sjunga. Den är benämnd Profda (Rätt-
visan) och har följande lydelse:
»I dag sitter rättvisan fången hos höge herrar».
Orättvisan har tagit plats bland panema*) i fästsalen.
Rättvisan knäböjer vid tröskeln.
Orättvisan tronar mitt bland panema och man bjuder henne mjöd i gyllene
skålar.
O, rättvisa, vår moder med örnevingen, var är du?
Den man, som vill bana väg för rättvisan,
Må Gud från höjden sända honom lyckosamma dagar.
Det litauiska väldet blev dock till stort gagn för Ryssland. Det
satte nämligen omsider en gräns för mongolernas vidare framträngande
mot väster. Med mongolväldets stäckande gavs det möjlighet till
Rysslands fulla befrielse från sitt långa slaveri. De skilda småstaterna
slöto sig samman till ett mäktigt rike med sin egenartade kyrka. Så
uppstod under en mängd strider, som de moskovitiska furstarna förde
dels med tartarhorder, dels med Litauen och Polen det moskovitiska
Ryssland, och Ivan IV, den förskräcklige kallad, kunde år 1547 antaga
namnet Rysslands zar. Dock fick Ryssland ännu i 150 år vänta på
tillträde till Östersjön i följd av svenskarnas framgångsrika uppträdande,
vilka, strävade att allt mer utbreda sitt välde i Östersjöprovinserna.
Ryssland blev sålunda i viss mån enat. Detta enhetsarbete full-
följdes under de härskare, som i Moskwa närmast efter Ivan IV kommo
på tronen. Med ett enat Ryssland framträdde även den specifikt ryska
ortodoxa kyrkan ävensom en livegen bondeklass. Under Teodor Ivano-
witch (1584 — 1598) utkom nämligen en ukas, som förbjöd de stora
godsens bönder att flytta, d. v. s. lifegenskapen infördes. Vid samma
tid erhöll Ryssland sitt eget andliga överhuvud i patriarken av Moskwa.
Den kyrkoorganisation med sin lära och kult, som nu framträdde
som den specifikt ryska, utgjorde, kan man säga, en blandning av
hedendom, judendom, muhamedanism och kristendom. Inom detta
lappverk trodde man sig kunna hysa verklig kristendom ånyo i full-
’) De förnäma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:08:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/missryss/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free