- Project Runeberg -  Föredrag till förmån för ev. missionen i Ryssland /
15

(1915) [MARC] Author: Nils Fredrik Höijer - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wladimir den helige och kristendomens införande i Ryssland samt några drag ur Rysslands historia efter kristnandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15
Enligt deras mening var Moskva det nya Rom. Det första Rom
var från början stort och mäktigt, men det hade i och med papismens
villfarelser förfallit. Rom, Konstantinopel, hade ock varit stort och
härligt, men även det hade råkat i förfall. Stort ock mäktigt hade
ock Rom, Kieff, varit, men över allt skulle nu det nya Rom, Moskva,
höja sig med en allt fördunklande glans. Moskva ensamt hade för-
stått att värna kyrkan från påvlig och protestantisk vilfarelse. Moskva
ensamt hade förmått att bryta med de väldiga, mongoliska khanerna!
Så mäktig än Nikon var, störtades han likväl av näst förut skild-
rade parti, med vilket adeln, som fruktade hans växande makt, förenade
sig. Han skickades att försmäkta i någon av Rysslands förvisnings-
orter, fick visserligen vid hög ålder återvända, skröplig på grund av
sina år, lidanden och umbäranden och dog på hemfärden. Han
ligger begraven i klostret »Det nya Jerusalem»utanför Moskva, och
dit vallfärdar nu ryssarna för att bedja på patriark Nikons grav
Här äro Jesu ord till fariséerna, som prydde de heliges gravar, till-
lämpliga: »Ve eder, I betygen därmed att I ären deras barn, som
dräpte profeterna.»
Nikon var utan tvivel en av Rysslands största män. Han ut-
stakade till stor del riktningen för de reformer, som sedermera utför-
des av Peter den store. Den förut omtalade Avakum var hans ung-
domsvän, men blev sedermera hans hätskaste motståndare.
Som förut sagts gick Peter den store (1682—1725) vidare på
den reformernas väg, som Nikon utstakat, men han gick vida längre,
än Nikon troligen tänkt sig. Peter var ingen religiös person, men
han var utrustad med godt förstånd och en riktig järnvilja. Han
gav akt på utländingar från Väst-Europa och fann att de voro
mer intelligenta än hans ryssar; detta måste bero på någon höjande
kraft, som hans land saknade, det förstod han. Så betogs han av en
livlig önskan att resa till det civiliserade Europa för att med egna
ögon se de underbara saker, där funnos. När han talade härom med
sin omgivning, väckte det bestörtnig hos många. Ryssarna voro ju
lärda, och många trodde orubbligt, att Ryssland var det heliga landet,
dess folk det heliga folket, dess kyrka den heligaste och allena salig-
görande och zaren, ja han var kronan, huvudet för hela detta heliga
verk! Alla människor, som icke voro ryssar eller hörde till den orto-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:08:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/missryss/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free