Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tintomara
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Även Tintomara uppträder vanligen i karldräkt
utan att detta tyckes bero på någon särskild
förkärlek. Lika gärna påtager hon sig kvinnokläder. Det
är yttre omständigheter, som här äro bestämmande.
Hon är likgiltig för dräkten och skiljer sig således
häri ifrån Mignon. Deras djupare känsloliv är också
helt olika. Mignon älskar lidelsefullt Wilhelm fast
barnsligt och oskuldsfullt. Tintomara har däremot
Almqvist framställt som sluten för all kärlek. Hon
endast eftersträvas, men själv eftersträvar hon ingen.
I djupet av sitt väsen förblir hon obegriplig och
utgör endast ett Almqvists tankeexperiment till ett högre
väsen. Det djupare känsloinnehållet hos de båda
gestalterna äro således olika, men eljest torde av denna
jämförelse framgå, huru på många punkter Tintomara
utgör en syster till Mignon. Det kan således knappast
råda något tvivel om, att det är Qoethes Mignon som
föresvävat Almqvist vid skapandet av Tintomara, om
också sedan under utarbetandet gestalten
självständigt utförts för att tjäna som symbol för en speciell
tanke hos Almqvist.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>