Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
lige och belöna den hederlige, icke i främsta
rummet för att de enskilda individerna må
vederfaras rättvisa utan för att deras samhälle må
existera och blomstra. Uppfattningen om
individuella rättigheter och om rättvisa kommer långt
senare. Nationers och stammars konflikter skapa
feodalismen, denna mass-sammanslutning, vars
tillvaro hotas av och själv hotar andra
mass-sam-manslutningars tillvaro. Fördelningen av arbete
och skyldigheter, av makt och rang, förhållandet
klansman och hövding, kronvasall och kung, träl
och godsherre, allt detta var icke en skapelse av
individuell vilja och individuellt förutseende.
Det var uttryck för lagen om ömsesidig hjälp,
en lag lika så bjudande och befallande som den
lag, som tvingar biet att bygga sina celler som
oktaeder och icke som kuber.
Uppfattningen om individens rätt börjar
spela en roll i historien först sedan den
samhälleliga solidariteten blivit tryggad.
Drömsyner om en sådan rätt skymta som kometer genom
historien långt innan de löpa in i ett system
en praktisk politik. I Englands ihistoria ha dessa
drömsyner skapat Lollarderna, John Bali och
bondeupproret, de extrema independenterna
under Cromwells tid och den tidigare
socialistiska agitationen. Men dessa rörelser voro en-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>