Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
lisser i sådane motivers väsende, och man skulle
på detta sätt lika väl kunnat utnöta många af
Beethovens rondomelodier. Auber eger ett omät-
ligt förråd af dylika melodiska miniatyrer; men
när de någon gång icke vilja infinna sig, dra-
ger han ej i betänkande att förgylla det tomma
skalet, hvilket uti vissa af hans operor ej sällan
inträffar.
v
Afven i denna opera är musiken mera glän-
sande än ny, och kan icke mäta sig med »Muraren»,
»Fra Diavolo» eller »Kronjuvelerna.» Men det lätta
och behagliga sätt, hvarpå musiken illustrerar
handlingen utan att betunga eller fördröja den,
flera utmärkta partier, och den öfverallt fina och
lifliga instrumentationen hafva hållit den uppe och
såväl inom som utom Frankrike beredt den en
afgjord framgång. Bland de bästa numren må
nämnas introduktionen i första akten, marschen,
terzetten i första finalet; gudens aria, den utmärkt
vackra duon (»vid Ganges sköna stränder»), Ninkas
aria, m. m. Det hela underhåller angenämt utan
att hänföra.
På de framställande beror här ganska mycket,
och man kan med skäl loforda dem. Zoloe är en
stum rol; hon uttrycker sig endast genom panto-
mim och har i miss Agnes Ilealey funnit en ganska
lycklig tolkarinna, som med lika mycken passion
som behag framställer de vexlande nyanserna i ett
orientaliskt lynne. Med en verkligen hänförande
sanning gaf hon den stora scenen i andra akten,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>