Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Den flyder
jo dog af samme Kilde som Religionen, af den
guddommelige Idee, og ikke Uret» havde Johan
Bortacio,s naar hcnt isin Tidsalders Sprog kaldte
Kunstexi blot en anden Art af Theologie. Kun
ad forskjellige Veie føre de tilfamme Helligng
reise. R eligionen driver os deels, ved Kjærlighed
til det Evige, til med Glæde at opoffre det Time-
lige og Mangelfulde, for at vende tilbage til hiint,
hvorfra vi stamme, deels styrker den os, ved den
fulde Bevidsthed om et høiere Udsprin»g og en
høiere Hjælp, til at bekeempe det Timelige, som
forbunkler vort renere Væsen, og forme det efter
Hiint. ,
fuldkomne Nærværelse selv i det Timeligez den
adler dette Timelige, og helliger allerede saaledes
vort jordiske Liv. Ktm ved den bliver Overeens-
stemmelsen og Forsoningen af vor høiere og vor
sottl det aabenbarer sig i Virkeligheden.
jordiske Deel fuldendt som virkelig nærværende’’
Men naar Kunsten saaledes ved en nødvendig
guddommelig Lov skal luttre dette Liv, saa kan
det heller ikke føres med sand Værdighed uden den, »
og ei alene raat og udannet, men utilladeligt og
i Strid med de høieste Love vilde den handle, der
satte sig imod dens faliggjorende Indvirkning. Det
hører derfor til de høieste Pligter for dem, der
ere kaldedes til at vedligeholde og forhøie sand Er-
kjendelse og Dannelse, med den strengeste Iver at
udforske Kunstens Væsen, at aabneMoengdens
Gemytter for dens Virkninger i den sande Betyd-
ning., og devlrre den selv reen og uforfalsket.« Det
er Pligt for Enhver, der
høiere Liv,« at forskaffe sig en dybere gaaende Er-
kjendelse af det Skjønne og Kunsten, at betragte
vil blive deelagtig i et
den med tilbørlig sÆrefrygt, og, saavidt det er-
ham forundr, udøve den med hellig Sky og over-
eensstem’mende meddens Vrerdighedx ·
Men hvorledes der Jhertil ei blot udfordres
en flygtig Tilbøielighed, eller endog lykkelige, men
udannede Naturanlæg, men ogsaa, hvor den san-’
deste« og kraftigste Længsel» findes, endnu ivrig An- !
det fremgaaer —allerede
strængelse og trofast Flid,
( af Knastens hele Presen.
Men Kunsten viser os endog detHeiestes .
. delse af det Skjønne.
’med Færdighed anvendes.
280
Dobbelte ere de Be-
strtebelfer, der ere Kunstneren og den værdige
Beskner af hans Værker fornødne. Først maae
de beredespSjcelen til værd,ig Modtagelse af Ideen,
og dernæst ndforske de Midler,
fremstilles i Stoffet. Thi Ingen er saa begun-
stiget, at han ganske uden Møie’ kan svinge-sig
op over Hverdagsforholdenes Støv. Kraft og
Bestandighed hører der til, for saaledes at rense
Sindet fra de smaalige Fornødenheder-3 Vrimmel,
at Jdeernes indre evige Lys frit kan fremstraale i
det. ,,Foran Dydeu«, siger Hesiodos, ,,have de
Udødelige Guder sat Sved og Møie-i, og ligesaa,
føie vi til, foran Kunsten og den værdige Erkjen-
hvorved denne
Men er Ideen fattet, er
den derfor endmr ikke fremstillet, og der mangler
endnu’ Tilbageveien til den ydre Fremtrædelfe« hvor-
til Midlerne maae vel"udforfkes, overlregges og
Alle disse Vanfkelig-
heder kan kuit den fuldkomne og sig selv opoffre-Ude
Begeistrittg for det Evige overvinde, og den alene
er Kunsteits sande Væsett. Kun denne hellige
Retning, i hvilken Evigt og Timeligt·gjennem-
troe1«1ge hinanden, giver det sande, ønskelige Uo-
fald. Vistnok behøver Ingen at mindes om, hvor-
ledes en- saadan Retning overhovedet er det Eneste,
der adler Mennesket, og at derimod den modsatte,
» der nedsynker i det Timelige-, det Personlige, til-
ligemed Egoismen og Sneverhjertethedeit frembritr-
ger alt andet Sl let
, For den, der bestrreber sig for, med disse
Ideer at forfol ge Knastens Skjebne gjennem Tider-
nes Løb, aabenbare sig snart visse Kjendemoerker,
hvorp"aa dens sande Aand lader sig adskille fra dens
falske Billede. Hiin Alvor og Strenghedi Stræ-
ben efter Ideen, saavelsom i Udførelsen, er det
første af dem. De sande Kunstneresgave ganske
deres Personlighed hen fordet Skjønnes de. beholdt
ingen Deelvist af sig· selv tilbage, som de ikke med !
Glæde offrede for det." For dem var Kunsten ikke !
en sel vsyg Nydelse-, men mere en Liden under
den guddommelige Indflydelse De lede, som de-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>