Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ries ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ROGER
404
ROLLE
1786, och upplefde inom 20 år 30
upplagor’?, något som, vid betraktandet
af verkets medelmåttighet synes nästan
otroligt. "Il serait difficile?’ säger Fetis
- »d’imaginer rien de plus médiocre;
son »La Théorie d’accompagnement et de
composition^ (Paris, 1799) - c’est
en-core plus au - dessous de la critique que
son solfége*?. Comp. operor; concerter
för waldhorn; violinetuder.
Roger, Gustave Hippolyte.
Dramatisk tenorsångare; f. 1815 nära Paris.
Af böjelse för theatern lemnade han
sina förberedande embetsmannastudier
för att 1837, vinna inträde som elev
vid conservatoiren; efter aflagd
prof-examen, blef han framför alla sina
med-sökande antagen som elev; det dröjde icke
länge förrän han eröfrade första priset
för sång och declamation, och 1838
debuterade han på Opera comique i
Georges roll i Halevy’s opera
»FEcla-ir??. Hans sköna, böjliga, friska och
kraftfulla stämma, i förening med en
ovanlig förmåga som skådespelare, gjorde
honom en lång följd af år till
publikens gunstling. 1848 gjorde han med
Jenny Lind en konstresa till England,
der han debuterade i Italienska operan;
1849 uppträdde han på Stora operan i
Paris i titelrollen af Meyerbeer’s opera
5?Profeten5?. 1850 lät han höra sig i
Hamburg och i Frankfurt samt
skördade Öfverallt nya triumpher. Sina
partier sjöng han här på Tyska
språket. Följande året gaf han med
utomordentlig framgång gästroller i
Berlin. 1859 fick han, under ett
jagtparti sin ena underarm krossad, då
skottet i hans bössa, genom ett
olycksfall afbrann; armen måste derefter
amputeras. Han uppträdde derefter på
scenen med en mekanisk arm, och blef
fortfarande publikens älskling. 1861
uppsatte han i Paris ett sånginstitut,
samt tog ånyo engagement vid opera
comique.
Rohrmann, Heinrich Leopold.
Orgelspelare och contrapunktist; f. i
Herzberg nära Harz; f 1821 som
orgelnist i Clausthal. Utgifvit: »Methode
zum zweckmässigen Choralspielen, nebst
einer kurzen Anleitung zur guten
Er-haltung einer Orgel» (öfversatt till
Svenska språket af C. F. Moberger).
Comp. clavér- och orgelstycken.
RoIFa, Alessandro. Violinspelare; f.
i Pavia 1757; anställdes 1802 som
orchesterchef vid theatern della Scala i
Milano; 1805 blef han af
vicekonungen af Italien, Eugene Beauharnais,
kallad till Prof. vid conservatoriet; i Milano
f 1841. Comp. violin-och
altviolcon-certer; stråkquartetter etc.
Rolfa,, Antonio. Violinist; f. i Parma
1798, son till den förre; f 1837 som
concertmästare vid kongl, kapellet i
Dresden. Comp. violinconcert; flera
rondostycken etc.
Rolle, Johann Heinrich. Produktiv
och på sin tid omtyckt tonsättare; f.
i Quedlinburg 1718, blef 1736
student vid universitetet i Leipzig; reste
efter slutad juridisk curs till Berlin,
att söka sig anställning vid något af
statens juridiska verk; länge dröjde det
dock ej förrän den hos honom
inneboende böjelsen for tonkonsten förmådde
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>