Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. Klassifikation
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
er skjønne. Thi ingen grundforskjel i videnskaben
afhænger af skjønhed. Han forlanger et svar i
kemiens termini: er de organiske eller uorganiske?
Eller i termini fra biologien: er de levende eller
| døde? Men naar han faar høre, at den ene er
- levende, og at den anden er død, saa er han i be-
siddelse af en karakteristikk og grundlæggende
videnskabelig forskjel. Fra dette synspunkt vil de,
hvormeget de end kan have tilfælles med hensyn
til materiel substans og skjønhed, dog være adskilte
ved et dybt og uoverkommeligt svelg. Disse for-
mers klassifikation vil derfor afhænge af standpunk-
tet, og vi vilde erklære dem for lige eller ulige,
- beslegtede eller ubeslegtede, eftersom vi bedømte
| dem fra ’et æsthetisk eller videnskabeligt synspunkt.
Hensigten med disse indledende betragtninger
vil være indlysende. Vi vil undersøge, om der
blandt mennesker, der tilsyneladende er udrustede
med den samme karakterens skjønhed, dog ikke
kan være en ligesaa dybtgaaende forskjel som mellem
| krystal og skjæl, og fremdeles, om den almindelige
- inddeling af menneskene, der er baseret paa moralsk
skjønhed, i det hele er tilfredsstillende, naar den
bedømmes enten fra videnskabens eller kristen-
dommens standpunkt. Der er for eksempel to
karakterer, rene og ophøiede, smykkede med frem-
trædende dyder, ledede af ophøiede principer og
tiltvingende sig en virkelig beundring af alle, som
kjender dem — kan ikke denne lighed i det. ydre
være ledsaget af en total ulighed i deres indre
natur? Er den ydre foreteelse det sikreste kjende-
tegn paa den virkelige natur? Eller kan der ikke
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>