Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vachenrot, Etienne - Wachler, Johan Friedrich Ludwig - Wachschlager, Georg - Wachsburg, slott. Se Gleichen - Wachsmuth, 1. Ernst Wilhelm Gottlieb - Wachsmuth, 2. Kurt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
f. 1809 i Langres, d. 1897 i Paris, blef studierektor
vid École normale i Paris 1837 och professor i
filosofi vid Sorbonne 1839. För de frisinnade
uttalanden i religiösa frågor, som han gjort i
Histoire critique de l’école d’Alexandrie (3 bd,
1846–51), anklagades han från katolskt kyrkligt
håll, suspenderades och afskedades ur statens tjänst
1852. Denna förföljelse eggade honom att offentliggöra
äfven sina radikala politiska åsikter, i skriften
La démocratie (1859). Härför dömdes han till böter
och fängelse och var under hela 1860-talet beröfvad
alla politiska rättigheter. Dock utnämndes han 1868
till medlem af Franska institutet. Han hade då utgett
sitt filosofiska hufvudarbete, La métaphysique et la
science (2 bd, 1858; 2:a uppl., 3 bd, 1863). Närmare
utvecklade han sina religionsfilosofiska åsikter
i La religion (1868). Under Paris’ belägring (och
till Thiers’ fall 1873) beklädde han posten som mär
i 5:e arrondissemanget. I febr. 1871 invaldes han i
nationalförsamlingen och var en af de tre deputerade,
som i Versailles mottogo fredspreliminärerna. Till den
nya kammaren af 1876 blef han icke vald. V. var inom
filosofien Cousins lärjunge och Taines lärare. Han
intog under inflytande äfven af Kant och Hegel
en förmedlande ståndpunkt mellan den eklektiska
spiritualismen och positivismen. Han sökte försvara
en "positiv metafysiks" berättigande såsom en på
psykologien grundad vetenskap om det hela, hvilken
behandlar principerna för all kunskap. Moralen
betraktade han som själfständig i förhållande till
all positiv religion; ej blott dess form, utan äfven
dess innehåll kan enligt V:s åsikt vetenskapligt
grundas på vårt omedelbara sedliga medvetande. Den
Gud, som enligt V:s åsikt är den religiösa fromhetens
verkliga föremål, skiljer han med bestämdhet från
det oändliga väsen, som i metafysiken fattas som det
absoluta. Gud är för honom det ideal af fullkomlighet,
som fattas af vår tanke samt eldar och helgar vår
vilja. I denna bemärkelse eger gudsbegreppet den
högsta sanning, men det är oriktigt, när teologien
tillägger Gud realitet och personlighet. Mången ansåg,
att V. i sina senare skrifter, bl. a. La science et
la conscience (1870) och Le nouveau spiritualisme
(1884), svikit sin ungdoms frihetsidéer, men själf
trodde han sig ha förblifvit dem trogen, ehuru han
lärt sig misströsta om deras snara förverkligande
och därför gjorde tron på utvecklingen till
sin religion. Jfr L. Ollé-Laprune, "V." (1898),
D. Parodi, "La philosophie de V." (i "Revue de
métaphysique et de morale", 1899), och E. Boutroux,
"Notice sur V." (i "Comptesrendus de l’Académie
des sciences morales et politiques", 1901).
S–e.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>