Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Watts, Georg Frederick - Watts-Dunton, Walter Theodore
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Lifvets illusioner (1847), Lifvet, döden och domen (flera
varianter, en i Paulskyrkan), Orfeus med den döende
Eurydike i sina armar (1869), Diana och den sofvande
Endymion (1871), De apokalypliske ryttarna, Paolo
och Francesca da Rimini sväfvande i underjorden,
tryckta intill hvarandra (flera varianter), Kaos
(1882), Psyche, Abels död och som dess motstycke
Kains återkomst (Kain som gammal återkommer ångrande
och följd af sin goda ängel för att dö offrande på
Abels altare — båda dessa i konstakademien i New
Burlington house), Lady Godiva (1885), Sir Galahad
bredvid sin häst, trilogien Eva, Den lycklige krigaren
(Nya pinakoteket i München), Kärleken och lifvet
(en replik i Luxembourgmuseet i Paris), Hoppet (se
fig.), Mammon (sittande på sin tron, trampar
under sina fötter en ung man och en ung kvinna)
och Dödens sändebud (1885), Kärleken och Döden,
Kristendomens ande, Amor triumphans (1900)
och Dödens hof (1902). Jämte de illustrationer
till kända legender eller dikter han målade stå
hans idémålningar ned uppgift att framhålla eviga
sanningar, predika "universella dogmer". W:s konst
är alltigenom intellektuell, uttryck i första rummet
för en etikers och diktares temperament. Idéinnehållet
fängslar vida mera än det rent måleriska. Han ger nya
uttryck för gamla begrepp, hans förkroppsligade idéer
äro ej de i konsten vanliga allegoriska figurerna,
utan hans egen andes skapelser, fullkomligt fria
från konvention, liksom de uttrycka sig utan alla
retoriska åtbörder. De landskap han målade äro
fantastiska färgdikter, som ibland kunna påminna
om Turner (Neapel i solglöd, Syndafloden i storm,
töcken, soluppgång, Ararat under stjärnhimmel). —
Jämte idémålningar skapade W.
en rad porträtt, i regel i bröstbild, af den mest
enkla och rättframma anordning, hufvudvikten lagd på
det själsliga innehållet, på det fasta greppet och
säkerheten i karakteristiken. Han målade porträtt af
Gladstone, Dilke, Salisbury, Carlyle, kardinal Manning
(knästycke), Swinburne, Motley, Rossetti, William
Morris, Walter Crane, Tennyson, lord Stratford,
Rob. Browning, Stuart Mill, A. Panizzi (se d. o.,
där porträttet meddelas) m. fl., dessutom nobla
damporträtt och flera självporträtt från olika
tidpunkter (ett i Uffizigalleriet i Florens).
Fig. 2. Watts’ målning "Hoppet". |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>