Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
THORVALDSEN: DETALJ UR ALEXANDERSFRISEN.
Köbenhavn, Thorvaldsens museum.
II.
KLASSICISMEN 1 ROM OCH I FRANKRIKE.
Revolutionstiden i Frankrike: David och hans krets. — Rom: Carstens. —
Kejsardömets konst. — Canova—Thorvaldsen.
1.
I Frankrike fick klassicismen, tack vare revolutionen, som gjorde slut på det
bestående äfven inom konsten, sitt stöd i en mäktig tidsströmning. Den
antika smaken var modern redan långt före den politiska omhvälfningen
utbrott. För den unga franska republiken föll det sig helt naturligt att
upptaga den gamla romarrepublikens former, och då cesarismen aflöste folkväldet,
omgaf sig härskaren fortfarande med den romerska stilvärld, som så
imponerande uttryckt den nva samhällsbygnadens värdighet och höga allvar.
Den konst, som gifvit glans åt »korruptionens tid», nu för alltid afslutad,
hade ingen rätt att längre lefva. En god konstnär måste främst vara en god
medborgare, och som sådan måste han förakta de målare — Vatteau och
de andra — som målat för aristokrater och tyranner och som »ringaktat allt
som har gemenskap med idealet». Konsten skall höja själen och väcka ädla
känslor, konsten erkännes ej blott som samhällets prydnad utan rent af som
en del af dess grundval. Konsten har fått sig anförtrodd en social uppgift,
den skall vara uppfostrande, predika medborgardygd och fosterländskt sinne,
tjäna upplysningen och mänskligheten. Den skall framvisa stora exempel:
Xordensuan, Konsthistoria. 5.
33
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>