Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
historisk konst. Johan Boklund (1817—1880) placerar historiska personer
i lämplig interiör men skildrar sällan eller aldrig någon historisk händelse.
Ocli lika gärna som han målar Gustaf II Adolf rådgörande med sina
generaler, målar han knektars dryckeslag, en trumslagare på utkik i
förskans-ningarna eller en marodör som jagar en tupp. Han är något påverkad af
Meissonier, men har ej dennes karaktäriseringsförmåga. Bisakerna på
hans taflor spela lika slor roll som figurerna, det som intressear honom är
det måleriska i dräkter och arkitektur, helst målar han motiv från Bayern
Fig. 24. J. F. Höckert: Stockholms slotts brand 1697. (1866).
Stockholm, Nationalmuseum.
eller Tyrolen med klostergångar, gamla borgar eller bondgårdar. Hans
målningssätt, inlärdt i Miinchen och i Paris, prisas för sin koloristiska
kraft och för behandlingens elegans. Det rent måleriska är alltid för honom
mera än det historiska.
Detta gäller i minst lika hög grad om Höckert, som var först och
sist färgkonstnär och som, då han valde historiska ämnen, knappast
intresserade sig för annat än för deras måleriska möjligheter. Johan Fredrik
Höckert (1826—1866) var utan jämförelse sin tids yppersta svenska målare.
Efter tre års studier i Miinchen slog han sig 1851 ner i Paris, målade
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>