Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Fig. 69. Albert Engström: Norrlänningar. Teckning (Strix 1903.)
konsten, har åstadkommit ett galleri af folkpsykologiskt värde, omfattande så
godt som alla samhällsklasser inom det samtida Sverige. Hans
tecknings-sätt, som smidigt sluter sig om ämnets art, visar karaktär, intelligens och
högt drifven skicklighet, ibland äfven våldsamt grotesk fantasi och i regeln
en bred summarisk hållning. Före Engström voro C. Larsson och V.
Andrén våra främsta tecknare. Några af de yngre — A Forsrerg, Erik
Hedberg, Iv. Stangenberg, H. Nyman, O. Andersson m. fl. — ha visat
både talang och originalitet. Ernst Kusels får och getter och Ernst
Nor-linds originellt karaktäriserade kråkor tillhöra det inom teckningen
beak-tansvärda, de senaste åren medfört.
På porträttets område ha förutom de redan nämnda flera goda krafter
varit verksamma. Oscar Björck (f. 1860) visar i sina porträtt bred och rättfram
karaktäristik, ofta äfven djärft och skickligt belysningsstudium, än solsken
inne i rum, än brytning mellan lampsken och kalla toner från ett fönster
i bakgrunden (t. ex. i porträttet af prins Eugen). Känsliga och koloristiskt
förfinade porträtt målar Robert Thegerström (f. 1857), som äfven lämnat
stämningsfulla landskap. Hanna Pauli (f. 1864) målar liffullt, intelligent
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>