Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Verker
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
deila Ingratitudine), et om ærgjerrighet (Capitolo dell
Ambizione) osv. osv. Altsammen værdiløse smaating,
han tydeligvis har revet av sig som tidsfordriv i
ledige stunder. — Pestens beskrivelse og Dialogen om
vrede er med urette tilskrevet ham.
Jeg regner op alt dette her for at komme over til
hans hovedverker i prosa: Il Principe (Fyrsten),
Dis-corsi sopra le deche di Livio (Betragtninger av Livius s
dekader), L’arte deila guerra (Krigskunsten). De tre
hører nøie sammen, ti de utfylder og bygger videre
paa hverandre. Det er i disse verker, han
fremlægger det politiske grundsyn, hin livsvisdom, som før
er gjort rede for, idet jeg utskilte de almensatser,
som er aapenbare eller som gjemmer sig der. Og
jeg nævnte da ogsaa de par selvmotsigelser, som han
i mine øine vikler sig ind i.
Il Principe var færdig allerede i november 1513;
Discorsi blir til samtidig med dette verk, mens L’arte
deila guerra først skrives 1520. Denne sidste er
forfattet i dialogform, og samtalen tænkes foregaa i den
før nævnte literære klub Orti Oricellarii. Den blev
trykt et aars tid efter. De to andre — Discorsi og
Il Principe — blev derimot ikke offentliggjort,
saalænge Machiavelli levet, men cirkulerte i talrike
avskrifter, og blev først trykt henholdsvis 1531 og 1532.
Der er naturligvis dem som har været optat med
hvem hans model til fyrsten egentlig var. Som
antydet har han ingen bestemt model hat. I sit liv
møtte han Cæsar Borgia, og han saa til en
begyndelse anderledes paa ham end vi vanlig gjør. For
ham var han ikke bare en røver; og kanske Machia-
308
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>