- Project Runeberg -  Nordens årsbok / 1921 /
222

(1921-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IN MEMORIAM

för den svenska konstutställningen vid världsutställningen i Chicago.
Han återvände sedan flera gånger dit ut och gjorde äfven andra
resor, medan hans lif fick sin alltmer betonade tyngdpunkt hemma
i Mora. Här och i Stockholm hade han sina båda ateljéer, och
de resor han gjorde till främmande länder utfylldes icke i samma
grad som de föregående af studier. Det vore kanske för strängt
att karakterisera dem som uteslutande porträttmåningsturnéer, men
det innebär säkerligen ingen orättvisa att låta detta ord antyda deras
hufudsakliga syfte. Zorns konstnärliga utveckling var efter den tiden,
och i särskildt hög grad efter sekelskiftet, en inre angelägenhet.

Zorns konstnärliga utveckling. Vi söka en uppstigande linje,
en kurva, som börjar med möda och arbete och slutar vid konstens
tinnar, men vi finna den icke. Zorn är en af de sällsynta gestalter,
som tyckas ha varit färdiga från början, som intet haft att lära
utan från första ungdomen varit färdiga att ge. Delvis beror detta
intryck på att han icke gärnar famträdde med sina arbeten innan
han kunde gilla dem — och skulle de kunna bestå det profvet,
fingo de icke påminna om att det låg någon möda bakom dem —,
delvis på en utomordentligt snabbt arbetande förmåga att tillgodo*
göra sig hvad som kunde läras af andras tekniska och konstnärliga
resultat, delvis, och icke minst, på en obestridligen mycket stor
skaparbegåfning. De två sistnämnda egenskaperna, den starka
receptiviteten och den starka produktiviteten, satte honom i till*
falle att börja där föregående generation slutat. Han kunde draga
ut resultaten af de franska naturalisternas och impressionisternas
arbete och tillgodogöra sig dem som om han funnit dem själf.
Han stod som ung man på den punkt, där de voro färdiga att
fälla penslarna efter afslutadt lifsverk.

Detta gäller Zorn som oljemålare. Trots ett bländande snabbt
och säkert föredrag, koloristisk smak och en på alla sätt fram*
trädande teknisk skicklighet kunna akvarellerna från ungdomsåren
aldrig ensamma skaffa honom en plats i konstens pantepn. I dem
har han dokumenterat sig som en kvickögd skildrare af människors
ansikten och af främmande länders och städers lif, en konstnär,
som hade kunnat ställas vid sidan af eller ett stycke öfver en
annan svensk akvarellmålande globetrotter, Egron Lundgren —
men det naturliga uttrycket för sin personlighet fann han först
i oljemålningen. Den var hans konstnärliga modersmål. Likväl
hade han med sig något, när han flyttade öfver från akvarellen
till oljan, något som hjälpte honom till rätta med det nya uttrycks*
medlet. Det är en mjuk friskhet i färgen, en koloristisk helklang,
som påminner om blomblad, om något svalt, lent och dag*
gigt. Något af denna färg fanns kvar i de första fem eller
sex årens oljemålningar, från genombrottet på salongen till den

222

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:56:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordensar/1921/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free