Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Det nya måleriet i Finland. Intendenten, fil. d:r Bertel Hintze
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DET NYA MÅLEBIET I FINLAND
33
T. K. Sallinen: Terhilä gård. 1917. Nationalmuseum,
Stockholm.
generationens ledare, såsom dess mest glänsande målarbegåvning
och ofta genialiske människotolkare och naturskildrare. Genom
sina studieår i Danmark har Sallinen anslutit sig till en gammal,
borgerligt förnämlig färgtradition, och den koloristiska förfining som
talar t. ex. ur hans tidiga figurbilder eller ur hans ej sällan
förbisedda Medelhavslandskap från 1921, har endast få motsvarigheter i
det finländska måleriet. Och denna konstnärliga högkultur växer
hos honom samman med en mäktig skaparkraft, med en
utomordentlig känslighet, en temperamentets styrka och en intellektets
klarhet, som är grunden till den förening av yttersta intensitet och
jämvikt, vilken finnes i hans mogna verk. Fullt utpräglat gör sig detta
grepp första gången gällaude i hans stora, halvt visionära
komposition Hihuliter under gudstjänst från 1918, ett verk i vilket inbördes-’
krigets upplevelser samt oförgätliga barndomsminnen från det sek-
3 — Nordisk tidskrift 1929.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>