- Project Runeberg -  Nordiska studier tillegnade Adolf Noreen på hans 50-årsdag den 13 mars 1904 /
341

(1904) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sällsport konsekventa äro sagorna, då det gäller grafskicket
på Island före och efter den tidpunkt, då kristendomen »lagtogs»
därstädes år 1000. I Laxdoelasagan t. ex. nämnes i de tidigare
partierna, som handla före år 1000, endast begrafning i hög, »dös»
eller »kummel». Men redan när Kjartan dör år 1003, låter hans
morbror Torsten Egilsson föra hans lik till den kyrka, han låtit
bygga vid sin gård Borg och där begrafva det; kyrkan var då
nyss invigd (kap. S1)1- Och i fortsättningen af sagan nämnes
endast begrafning vid kyrkor (kap. 66, 78). På samma sätt i
Eyr-byggjasaga. Samma sommar, som kristendomen lagtogs, kommer
en kristen kvinna från Hebriderna till Island; hon dör där på hösten
och blir efter egen begäran lagd i kista och förd lång väg till en
kyrka, där prester redan funnos (kap. 50 f., jfr kap. 53, 63, 65).
A andra sidan berättas i Njalssagan (kap. 107), att den gamle
Valgard, som återkom till Island från en resa, sedan kristendomen
blifvit där införd, och ej ville låta döpa sig, blef höglagd, när han
kort därefter afled2.

Så noga äro sagorna med att låta de kristne begrafvas vid
kyrka, att detta också nämnes i samband med den tyske biskop
Fredriks foga framgångsrika mission på Island 981—986. Enligt
Landnåmabök III, 5 (noten, hämtad ur Mélabok) döpte han Torkel
krafla och alla Vatnsdalingarna; Torkel lät bygga kyrka och beredde
vid den grafplats åt alla sina tingmän (veitti par grqft qllum
ping-mqnnum sinunt)3.

T. o. m. från en ännu äldre tid nämnes begrafning vid kyrka
på Island. Under landnamstiden hade enligt Kjalnesingasaga kap. 1

1 Jfr Egilssaga kap. 87: Torsten själf jordas vid samma kyrka. Ibid. kap.
86 omtalas en sägen, att Egils lik af hans styfdotter Tordis blifvit flyttadt från
grafhögen till en kyrka.

2 Att man äfven efter kristendomens införande kunde fortfara att kasa dödade
fiender, är naturligt; så i Björn Hitdoelakappes saga s. 37 (och 41); de så begrafna
bli emellertid af sina vänner sedan "förda till kyrka" (s. 38). — Uppbrännandet
af en gengångare i Eyrbyggjasaga kap. 63 sker också efter kristendomens införande.

8 I Vatnsdcelasagan kap. 46 säges dock uttryckligen, att ehuru en del
Vatns-dalingar läto döpa sig af biskop Fredrik, dröjde dock Torkel själf och flere
därmed, tills kristendomen blifvit lagtagen; Torkel byggde sedan kyrka. Däremot säges
här intet om grafplats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:11:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordstudie/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free