- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
14

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14

»Den sande Begeistring . . er en kjærlighedsfuld Hen«
synken i det Stof, der beskæftiger Tanken, hvorved Person«
ligheden hengives og opoffrer sig i sin Gjenstand, for med
ublandet Reenhed at gjengive den i dens fulde Væsen,« ut«
taler Welhaven i sit verk Henrik Wergelands Digtekunst og
Polemik (1832).’)

Fem aar senere, i 1837, vender han tilbake til den samme
tanke:» Man veed, hvad det ofte koster det tænkende og rede«
lige Sind at komme til en klar og gjennemgribende Erkjen«
delse. Sjælens hele Kraft har koncentreret sig om eet Punkt;
Sandhedens Billede har udviklet sig deraf og er nu bleven
Gjenstand for en kjærlighedsfuld og ufravendt Skuen. Hvad
vi saaledes vinde, danner vor inderste Helligdom.«2)

Høsten 1832 skriver Welhaven, dennegang om den kri«
tiske virksomhet: »Den humane Dom ytrer sig i en reen
Opfatning og Fremstilling af Gjenstandene, der fjærne alle
tilfældige og uvedkommende Hensyn.«3)

Den analytiske tendens, som helt igjennem karakteriserer
intelligenspartiets virksomhet, gir Welhaven et energisk uttryk
alt i 1832, naar han lar motparten høre at hos den »er Øiet
for sløvt til at opfatte og Haanden for plump til at anatomere
det Særegne, Væsentlige ved Gjenstanden . .«’)

Ellers gaar der gjennem Welhavens stridsskrift av 1832
mot Henrik Wergeland et stadig vaakent krav til en fuld«
stændig individuel utformning av de forskjellige skikkelser i
et digterverk og til en konsekvent gjennemført karakter«
tegning.

»Den sande, geniale Kunstner . . skjuler sin Plan i
Charakterernes Indre . . deres . . Handlinger . . udgaae som
naturlige Følger af en bestemt udviklet Individualitet.«’)

Karakteristisk er et formelig slagord i avhandlingen:

J) S. 74. Sml. Vidar nr. 26, s. 201: »man har opfattet Poesiens Væsen

i dets Reenhed.« 2) Den Constitutionelle, 1837, nr. 64. 3) Vidar, nr. 16,
s. 127. J) Sst., nr. 19, s. 149. 5) Henrik Wergelands Digtekunst og
Polemik ved Aktstykker oplyste af J. Welhaven, s. 12.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free