- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
16

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16

lighedsfulde Dyb, end saadanne fortærskede Reflexioner som
følgende . . .,« skriver Welhaven i 1832 i en av sine literære
anmeldelser.1)

Partimotsætning.

Man kan efter hvad der i det foregaaende er fremstillet
tænke sig hvilket choc Welhaven og hans meningsfæller fik
ved læsningen av enkelte avsnit i Nicolai Wergelands Ret=
færdig Bedømmelse af Henrik Wergelands Poesie og Ka=
rakteer (1833).

Provst Wergeland viste her at han tiltrods for en mangen*
gang fremragende forstaaelse og dygtighet paa væsentlige
punkter manglet dette »Blik i Kunstens hemmelighedsfulde
Dyb«, og at han undertiden kunde henfalde til temmelig »for«
tærskede Reflexioner«. Øiensynlig med utgangspunkt i Wel*
havens ord: ». . . vi finde . . overalt Hr. W. bag de bizarre
Masker,«2) uttaler provsten bl. a. følgende i sit forsvar for
-sørgespillet Sinclars Død:

»Der er ligesaa megen Characteristik i dette Stykke, som
der almindeligviis pleier være i Værker af dette Slags. Per*
sonernes forskjellige Sind* og Tænkemaade er tilstrækkelig
markeret, for at bemærkes . . , Iøvrigt vil man neppe hos
nogen, end ikke hos de meest udmærkede, Roman* eller
Skuespilforfattere finde fuldkommen Individualitet hos Charac*
tererne i deres Værker.

Man gjenkjender stedse Schiller, Shakespeare, Walter
Scott i det hele Personale. Uagtet de iøinefaldende For*
skjelligheder ved de Personer, de opstille paa Scenen, er det
dog ligesom om de selv (Forfatterne) tale gjennem dem alle.
Der gaaer en Grundtone gjennem Alles Yttringer, som er
Forfatteren eiendommelig. Det torde ikke være saa urigtigt at
sige: den ene Person taler og handler ligesom Stykkets For*
fatter taler og handler, naar han er i ondt Lune, den anden,

>) Vidar, nr. 11, s. 82. 2) Henrik Wergelands Digtekunst og Pole*
xnik S. 69.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free