- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
164

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

164"

krævet en moderne novelleliteratur, her gaar yderst for«
sigtig og forsøksmæssig frem, mens de mer wergelandsk
farvede skribenter med dristig mod kaster sig over novel«
listiske foretagender som de i regelen slåp meget daarlig fra.

Det var mænd, hvis forutsætninger og selvkritik
ikke hindret dem i at ta fat paa opgaver som var dem
over evne.

Slik skjøt der frem mot slutten av 1830«aarene i en hast
en »national« novelle«literatur som sop efter regnveir, en
literatur hvis fornemste navn var Storm Wang og The o«
dor Reginald, og som hurtig druknet i glemsel.1)

Det har sin interesse i denne forbindelse at kaste et
blik paa de vigtigste av disse realistiske tilløp, som fordi de
spændte over vide omraader, til gjengjæld ikke magtet at gaa
i dybden.

De danner en interessant kontrast til den fremstilling
som kommer til at utgjøre et av hovedpunktene i dette
kapitel, til skildringen av Welhavenspartiets eksperimentelle
grundighet, dets solide gjennemarbeidelse av detaljen, dets
skridtvise utforming av novellens forskjellige elementer.

Johan Storm Wang var fætter av Andreas Munch
og grandnevø av Edvard Storm. Han var født i 1800, men
blev først student i 1829; alt i 1820«aarene debuterte han som
forfatter efter den gamle romantiske opskrift, da han blandt
andet skrev Anne Kleppe, eller Uskylds Beviis, et Sagn fra
Oldtiden.2) Arbeidet vrimler av anakronismer og er gan«
ske betydningsløst. I 1836 kom Taterqvinden, en nutids«
fortælling, sterkt isprængt med røverromantik. Bare nu og da
glimter træk og forhold frem fra samtidens liv, men Storm
Wang har ikke nogensteds behandlet dem saa talentfuldt
at de magter at efterlate konkrete billeder og indtryk.

Først i 1838 merkes der i Storm Wangs forfatterskap
et tydelig utslag av 1830«aarenes realistiske tendenser.

Storm Wang er ikke engang nævnt i Jægers literaturhistorie.

2) Iduna, III, s. 133, f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free