- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XII. Søndre Bergenhus Amt. Anden del (1921) /
740

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

740

SONDRE HERO EN HL’S AMT

stave, som paa krykkehaugen ved Fane kirke: en hul stok i
taugsnoninger er formodentlig en rest af disse.

Paa kirkegaarden er der 5 ä (i hjulformede eller
korsring-formede gravstene.

Det heder i en beretning, at gudstjenesterne i Køldal kirke
St. Hans nat blev standset af geistligheden i 1835.

Det aar var der provstevisitats i Røldal 5te juli, som var
en søndag. Provsten boede paa gaarden Gryting, præsten paa
Saltvold. Men den 4de juli var det efter den gamle stil, som
man i Pøldal fremdeles fulgte, St. Hans aften eller Røldals
fornemste helg. Klokken elleve hørte provsten, at kirkeklokken
begyndte at ringe, og han saa lysskjær fra kirkens vinduer. Han
gik ned til Saltvold. tog præsten med sig, og de fandt koret
oplyst og fuldt af folk. Der brændte paa alteret seks vokslys, og
røgelse var tændt i et gammelt røgelsekar. Da en salme var
sunget, oplæste en gammel skoleholder en lang præken af en
kirken tilhorende postille. To af kirkeeierne hentede det hellige
krucifiks ned fra dets plads over kordøren, lænede det op til
alteret, og det viste sig i fuld belysning. De valfartende gik
nu under salmesang en for en op til alteret, hvor de med en
linklud tørrede sveden» af billedets pande og ansigt og derpaa
med stor omhyggelighed gjemte kluden. Denne saakaldte sved
indeholdt helsebod for alle sygdomme, og det enten den troende
personlig eller ved en stedfortræder hentede sig den i kirken.
Derefter blev billedet paany taget fra alteret og ophængt over
kordøren. De valfartende gik saa til offers. Indtægterne tilfaldt
kirkeeierne. Efter ofringen brød forsamlingen op.

Provsten traf foranstaltninger til at faa afguderiet afskaffet;
men endnu flere aar efter blev dog af og til gaver indsendte
til kirken selv fra fjerntliggende bygder, dels gjennem præsten,
dels gjennem kirkeeierne.

De fleste valfartsreisende skal have været fra Skaanevik og
Os præstegjeld.

Veie. Røldal var uheldig stillet ved midten af 19de
aarhundrede; der var en yderst tarvelig bygdevei fra Odda til
Røldal og videre et stykke opover dalen. Efter denne vei kunde
man komme frem med kløv om sommeren. Om vinteren gik
færdselen nedover til Suldal gjennem Bratlandsdalen efter en
daarlig vintervei. Røldals økonomiske stilling var ogsaa yderst
slet. Det var derfor vanskelig at faa vedligeholdt broerne paa
de veie som var.

Allerede i 18411-aarene var der arbeidet paa at faa en
hoved-veiforbindelse over fjeldet til Telemarken. Storthinget gav i 1857
den første bevilgning. Forst byggedes veien fra Odda til Elvers-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:43:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/12-2/0750.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free