- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / V. Kristians Amt. Anden del (1913) /
385

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BK FOLKNING.

385

Fra, Gausdal 1880:

Hor du, min mann
med din gul og grøne kjol!
Du stik ikkje din styng
i kjot og blod,
men stik din styng
i bark og træ.

Fra Lom ca. 1860: For rena (hævelse i haandleddet).

Jesus reid over breidan bru,

flk folen rena i foten.

Jesus steig taa:

«Eg ska deg sjølv lækje:

Utur merg og bein

inn i berg og stein!»

Tri Guds ord. Amen.

Naar et barn ikke vil tage næring til sig, lider det af
«inod-sotten » og skal maales. Med et uldgarnsnoste maales fra issen
til fodsaalen; saa maales videre paa bagsiden af legemet fråden
ene haands langfinger til enden af den anden haands langfinger.
Saa vikles traaden sammen i en tufse, hvorpaa moderen maa
spytte tre gange paa den. Kan barnet selv gjøre det, er det
bedre. Saa bliver traaden knyttet om barnets venstre arm, hvor
den bæres i tre døgn ; derefter gra ves den ned i jorden og skal
ligge der i tre døgn og saa graves op og brændes. Man maa
vogte sig for, at barnet ikke faar kjende lugten af den brændte
traad.

Naar et barn ikke trives og vokser, læser en «klog kone» over
barnet, eller huu kan bringe med en salvekrukke og smøre noget
paa et sygt sted paa legemet. Naar signen eller salving ikke
hjælper, er barnet bleven forhekset af «tusser» og anden
troldskab. Da maa det «haugdrages» eller «jordsmøiges». Man graver
et hul gjennem en stor tue eller en skarp bakkekam og drager
saa barnet gjennem hullet tre gange. Da forlader troldskaben
barnet og bliver tilbage i tuen eller haugen.

Redskaber, med hvilke der er dræbt folk, antages at have
lægende kraft.

Den kniv, hvormed Ole Kjørstad værgede sig i et bryllup paa
Øvre Dale i Aurdal med den følge, at to karer fra Revling dræbtes,
opbevaredes og blev meget bekjendt. Folk mente, at de med kniven
kunde stryge sygdomme af sig, og jordmoderen Marie, som havde
den i forvaring, fik mange besøg af folk, som vilde faa sig strøget
med kniven.

Ilden har en rensende evne, staal holder de uuderboende
borte, og korsets tegn beskytter mod troldskab. Det er gammel
tro og almindelig bekjendt.

’25 — Kristians amt II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:37:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/5-2/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free