- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1900. Tjugusjunde årgången /
31

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hemmet i 19:de århundradet. Af Helena Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Småningom kom dock en viss lyftning i denna
liflöshet, hufvudsakligen från Tyskland, där man
studerade smaken och uppställde regler för den. Jakob
Falke skref sin bok: »Die Kunst im Hause», hvari
han föreskref en tämligen doktrinär lag för huru alla
hem borde vara och icke vara. Dock hade han, i
förhållande till den härskande likgiltigheten, ganska
många goda och förståndiga råd att ge.

Man började då småningom afskaffa de
storblommiga tapeterna och införa enfärgade, helst mörka
väggfärger. En viss lefverröd, tung grundfärg synes ha
varit den mest omtyckta från denna period och
användes i både offentliga och privata byggnader. Mörka
gardiner draperades för fönstren och utestängde den
smula ljus och luft, som våra nordiska vintrar kunna
bjuda på, och mörka möbeltyger anbragtes på
möblerna, som antogo mer och mer massiva former och
beröfvades alla onödiga och plågsamma snirklar och
ornament. Typen för denna smakperiod är ett af
dessa många rök- eller herr-rum, som de flesta väl
ordnade hem hade att uppvisa, där man fann dunkla
väggar, tätt sammandragna yllegardiner, tunga
plyschdukar öfver de massiva borden, breda stolar, så djupa
och bekväma, att de snarare kunde betraktas som
sof-platser, klädda med läder eller sammet, och först och
sist en s. k. »panelsoffa», hvilken fulländade utstyrseln
af ett sådant rum och betraktades som’ höjden af
komfort och smak.

Kom därtill några litografier på väggarna,
hjorthorn och vapen med ett orientaliskt draperi till
bakgrund, kunde man icke gärna tänka sig, hvad smakens
fordringar vidare kunde ha att önska. Hela denna
periods smak kan man ännu finna på en stor del
hotell, där plysch, mörker och litografier fortfarande
utgöra de tre beståndsdelar, hvaraf helverkan är
sammansatt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:07:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1900/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free