Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - (okänd rubrik), af C. G. E.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
85
kandet, vid de förberedande öfverläggningarna och vid
repetitionerna, visar sig bäst att denna konst har större
resurser än både dansen och musiken. De
dramatiska texterna äro en lifvande och sund näring för
konversationen, som rör sig fritt under pauserna i den
ideala atmosfär som skaldekonsten, icke sällan hjelpt
af sången, för med sig. Tack vare dikten och
sången, kan denna atmosfär bli så varm, att snilleblixtar
tyckas vid dessa tillfällen öfverallt slå ned i
samspråket, det allmänna kring tliébordet såväl som dialogen
i fenstersinygen. Man fattar lätt att den sceniska
konsten måste vara ett högst förädlande och lifvande
sällskapsnöje, som kan gifva fart, men äfven, ifall
valet af stycken är godt, uttryckssätt åt konversationen,
och som återverkar på de spelande. Öfningen att
ingå i en dramatisk karakter och förkroppsliga
densamma verkar lediggörande på både anden .och kroppen,
lärande en den vigtiga saken att hafva dem båda i sitt
våld. Vid representationerna blir sällskaps-teatern till
ett nöje som går utöfver den trängre kretsen och är
ganska egendomligt genom blandningen af artistiskt
och personligt intresse. Att man kan använda detta
nöje till välgörande ändamål, behöfver icke framhållas
vid så många uppenbara direkta förmoner.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>