Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Teknik
- Målning à la prima
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
man måhända skulle tro. Ty ett sökande efter den
rätta valören resulterar mestadels i en orenhet i
klangen, ett sökande efter den rätta klangen fördärvar
ofta en kanske riktig valör.
*
En konstutövare bör från första början sträva
efter att måla så att det som han målar på alltid är
magrare än den färg han har i penseln, d. v. s. alltid
tillämpa den uråldriga regeln: fett på magert.1 Att
börja en målning på en helfet grund är icke bara
förkastligt ur hållbarhetssynpunkt (sprickbildning,
gul-ning) utan färgen visar ofta en benägenhet att
»krypa» och fastna dåligt, särskilt om den är lös i
konsistensen. Att måla på starkt sugande grund är
förenat med stora svårigheter, då oljan i varje
penseldrag ögonblickligen sugs in i grunden så att färgen
stelnar och blir ohanterlig.
Den som börjar en målning med oljefärg utför
arbetet bäst och rationellast på halvsugande grund.
Som tidigare påpekats är valet av grund ingalunda
likgiltigt. Både ur hållbarhetssynpunkt och
bekvämlighetssynpunkt är det av vikt att välja det riktiga
materialet, d. v. s. det som passar konstnärens
mål-ningssätt. Den som målar à la prima och är säker på
att icke behöva göra några retuscher kan naturligtvis
använda en tämligen fet grund under förutsättning
1 Med mager färg eller grund förstås oljefattigare, med
fet givetvis oljerikare.
186
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023
(aronsson)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0186.html