Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tavelvård
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
är matt bör den »näras» med olja, d. v. s. bestrykas
med olja, som ingnides med en trasa. Efter ett
studium av denna bok kan läsaren själv säkerligen
förstå, hur ödesdiger en sådan behandling måste vara.
Ofta är det ju så att många äldre målningar visa
gråa eller vita fläckar, där fernissan, ibland t. o. m.
färgskikten under, sprängts sönder av ett lätt
spricknät. Stryker man olja på dessa ställen återställes
visserligen färgintrycket omedelbart. Men efter någon
tids förlopp återkomma fläckarna men nu vida
värre. Oljan har nämligen trängt ned i de fina
sprängningarna. När oljan sedan torkar upptager den syre
och utvidgas. Var och en förstår nu att vid dessa
utvidgningar måste vida värre sprängningar uppstå.
Här kan endast en konservator hjälpa med
kopaiva-behandling.
Mycket ofta händer att en konstnär ombedes att
göra ändringar på en äldre målning. Frånsett det
pie-tetslösa och konstnärligt otillständiga i ett sådant
företag är detta en mycket svår uppgift. Även om han
lyckas inflicka en ändring eller retusch i till synes
riktig färgskala dröjer det icke länge förrän
ändringen bryter sig ut ur färgsammanhanget och efter
någon tid ter sig som en fläck. Som tidigare påpekats
spelar försåpningseffekten en stor roll. Ett penseldrag
lagt över en viss yta äger omedelbart en viss effekt,
men i och med att försåpningen så småningom
åstadkommer transparans blir det starkt beroende av den
underliggande färgen. Att beräkna hur stor för-
15 —460422. Kumlien, Oljemäleriet.
22Ö
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>