- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
292

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hetlighet. Hans grå undermålning (i Holland
kallades den »Totfarve») utnyttjades i den fortsatta
övermålningen på ett sätt som för tanken till
Rubens. Han målar med hartsoljefärg över den gråa
temperaundermålningen med mjuka, ofta korta
transparanta penseldrag, som genom sitt utseende
röja sådana medel som soloxiderad valnötsolja,
venetiansk terpentin eller dyl.

Ännu en av det holländska 16oo-talets mästare bör
här omnämnas för sin personliga och originella
teknik, Frans Hals. Om Vermeer kan sägas vara
impres-sionist genom sin pointillism, skulle man kunna
karakterisera Frans Hals som impressionist genom sin
pen-selföring. Om också hans första skede utmärker sig
för en mera »anonym» penselbehandling som å
porträttet av van Beresteyn (Louvre) eller bilden av
»Amma med barn» (Berlin) så dröjer det inte länge
förrän hans penseltoucher få en spirituell uddighet
och pregnans som för de flesta måhända har blivit
det mest typiska draget i hans porträttkonst.
Betrakta vi en bild frän den tid då hans stil nått sin
fulla utveckling t. ex. »La Bohemienne» (Louvre)
ligger det nära till hands att tro att hela bilden målats
à la prima. Hela målningen är hållen i så tunn
färg, att man tycker sig överallt ha känning av
grunden. Emellertid är denna till synes så omedelbara och
improviserade bild noga förberedd i en mager
undermålning, med största säkerhet tempera. Många av de
improviserade penseldragen, som tyckas ditsatta i

292

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free