Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
att duken var något sugande blev tonbottens färg så
pass styv att någon större missfärgning av
övermålningen knappast ägde rum. De mörkare detaljerna
gingo lättare att sätta in vått i vått. På detta sätt
utfördes en sorts skiktmålning à la prima (utan
mellantorkning). Härigenom undveks
eftermörk-ning och framför allt sprickbildning samtidigt som
metoden innebar en väsentlig tidsvinst och
befordrade konstnärlig koncentration. I detta
tillvägagångssätt kunna vi fastställa en sista modererad
användning av den gamla imprimituren. Detta sätt att måla
»skikt» à la prima möter oss hos flera konstnärer
efter Corot.
I sina figurmålningar arbetar Corot emellertid
mindre rationellt med flera oljeskikt på varandra,
någon gång med så mycket olja t. o. m. att
rynk-bildning uppstår. I några målningar kan man också
iakttaga sprickbildning men de flesta av hans
landskap äro väl bibehållna.
Hos Couture spårar man också något av den äldre
traditionen. Denne mästares målarskola hade en kort
tid Manet som elev. Det kom till brytning mellan
eleven och mästaren. Men detta till trots kan man
hos den tidigare Manet och t. o. m. ganska sent
tekniskt spåra ett visst inflytande från Couture.
Intressant är exempelvis att jämföra Manets
»Päronskalande gosse» i Nationalmuseum i Stockholm med
Cou-tures »Ung man» i Nasjonalgalleriet i Oslo.
Det märkligaste på det måleritekniska området un-
3o 3
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>