- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tionde årgången. 1901 /
180

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - A. T. Gellerstedt. Några konturer af Bo Bergman. Med 2 bilder - Något om kritik och kritiker. (Skalder och tänkare, litterära essayer af Hellen Lindgren.) Af Nils Erdmann. Med 1 bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för tjugu år sedan, och formen är
snäfvare och kantigare. Dikterna krympa ofta
till epigram eller likna små etsningar,
fulländade i sitt slag, som t. ex. Strandbilder.
Detta är för så vidt märkligt, som poeter,
i likhet med mycket annat godt folk, gärna
bli en smula bredt pratsamma på äldre
dagar. Formen sväller, när känslan och
tankarna magra. Men Gellerstedts konst
har slutit sig mer och mer inom sig och
blifvit räddare än någonsin för de många
orden. Känslan och tanken ha därför icke
förtorkat; de ha kvar hela sin ungdomliga
friskhet och vattnas ännu af inbillningens
ständigt rinnande källa...

Så ger han oss intrycket af en
alltigenom älskvärd och själsöm personlighet
med utpräglad egenart. Han hör icke till
de mångfrestande, och hans andliga
synvidd är som sagdt icke stor. Men i den
värld han gjort till sin går han som
obestridd herre, och det är en lycklig värld,
full af blommor, solsken och fågelsång.
Jag tänker mig honom alltid sysslande i
sin trädgård med varsamma händer och en
stillsam glädje i blicken. Utanför grinden
stryker allfarsvägen förbi, och människorna
skymta brådskande och heta i hvirflar af
damm. Han har sett dem så år efter år.
Deras mål, deras illusioner ha växlat, men
den jagande hasten är densamma. Hvad
söka de? Linden har rökverk och sånger,
rosorna purpur, daggen glimmar som
pärlband i snåren, och icke behöfver man
springa sig halfdöd för att hitta hvad som
kallas lyckan. Den finns så nära till hands:
här bakom grinden. Han är glad, när en
stämma svarar och han kan öppna sitt
fridlysta rike för en god vän. Men han vill
icke tjäna som band eller black:

Gör dig ingen särskild möda
med att ensam sitta kvar hos mig.
Ser du glädjen öfverflöda
någonstädes — gå och roa dig!

Vänder du tillbaka, bitter
öfver att du ock fick slita nöd,
var välkommen! Ty jag sitter
kvar och väntar — om jag ej är död.


Det är en sällsynt nobel känsla, som
talar ur strofer som dessa. De synas mig
gömma nyckeln till mycket i hans väsen,
och jag vet få poeter, på hvilka jag
känner mig mera frestad att använda det
gamla omtuggade uttrycket: en man bakom
ordet. Poesien har för Gellerstedt aldrig
varit en paraduniform, som stramar upp
hållningen och minen, och ännu mindre en
domino att gömma sig bakom. Den har
varit han själf i ljusa och mörka dagar, i
vacker glädje öfver allt det goda han fått
ut af lifvet, i vemod och flyktig bitterhet,
och det är därför den berör oss så intimt.

NÅGOT OM KRITIK OCH KRITIKER.



(SKALDER OCH TÄNKARE, litterära essayer af HELLEN LINDGREN.)

Af NILS ERDMANN.

Med 1 bild.

Ingen kritik är vanskligare än kritiken
öfver kritiker. Brandes har visserligen
inrangerat kritiken bland sånggudinnorna
och för att skaffa henne plats i ringen
utvidgat den, så att de nio i själfva verket
blifva tio. Recensenten skulle alltså med
samma rätt och samma framgång kunna
anlägga sin kritiska metod på kritiken,
som han gör det på en roman eller en
poembok, särskildt om han följer Thorilds
axiom, att granskning är »rättvisa, skipad
i snillets värld». Och ändå — vi må
vrida och vända problemet hur ofta och
hur mycket vi behaga, så lära vi till slut
inse, att litterära essayer icke affärdas med
den enkla lagen: att skipa rättvisa, eller
den stora synpunkt, ur hvilken de skådas
som barn af den tionde Musan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1901/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free