- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
296

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Giovanni Segantini. Af Ernesto Caffi. Öfversättning från förf:s manuskript. Med 11 bilder efter målningar af Giovanni Segantini

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

296

ernesto caffi.

af sin himmels klara horisonter,
placerade sina personnager i en lugn och
medelmåttigt belyst miljö, men det
verkliga ljuset, det strålande ljuset, den
lefvande atmosfären var en hägring, som
de förgäfves sökte fånga, ty lösningen
fanns endast i det fysiska fenomenet af
de färgade ljuselementens
sammansmältning på iakttagarens näthinna, icke på
målarens palett.

Ar 1839 började Millet försöka, se-

nare Raffaelli, Manet, Chudant och många
andra, och man kallade dem
impressionister eller divisionister; men trots allt
sticker studiet för mycket fram, och då
urartar konsten till manierism. Segantini
lyckades, och det är ett af hans stora
kraf på ära.

Han löste det vanskliga problemet att
göra ett landskap i full atmosfär, utan
hjälp af kontraster, utan bistånd af de
traditionella rökiga nyanserna för att
utmärka afstånd, och detta uppnådde
han tack va.re en insiktsfull teknik, som

bryter färgerna i deras element och för
in penseln bland alpklippornas mest
svårtillgängliga skrofligheter. Däraf den
nya förnimmelse af berget, som vi erfara
inför Segantinis målningar. Primavera
stille Alpi, Pascoli alpini, Vacche
appai-ale, Laratura och inemot hundra andra
arbeten från denna tid visa de olika
trappstegen på uppåtskridandet mot
fullkomlighetens höjd.

I »L’ara tura» ser man granitklippor,

täckta af snö. Två alpbönder plöja med
hjälp af ett par hästar dessa sträfva
torf-vor, som skola skänka dem deras
uppehälle. I fjärran glaciärerna, vid bergens
fot deras hembygd. Om våren på
Alperna finner man så människan kämpande
med den karga naturen. Inför dessa
målningar, säger Wienkritikern William
Ritter, får man nästan en känsla af
konstnärens förmätenhet att vilja tolka och
öfversätta de geologiska tillfälligheterna,
regionens mineralogiska och botaniska
egendomligheter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free