- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
346

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Fürstenbergska galleriet. Spridda drag ur dess historia. Af G. Pauli. Med 17 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

346

g. pauli.

UR BARNVÄRLDEN. VAS I BRONS AF
CHRISTIAN-ERICSSON.

berätta dess historia. Denna idé blir
visserligen ej realiserad, men Larsson
får snart härefter ett uppdrag i
dekorativt ändamål: Det är hans bekanta
triptyk, framställande tre epoker ur den
moderna, allmänna konsthistorien:
Renässansen, rokokon och nutidskonsten.
Dessa målningar och skulpturer, först
utställda vid världsutställningen i Paris
1889, inrymmas dels i trapphusets
öfversta parti, dels i den nya sal, som blifvit
öppnad vid sidan af de äldre.

Vid världsutställningen 1889 samlas

man sista gången mera mangrannt på
utländsk botten. Furstenberg gör några
inköp: Wallanders pastell »Tiggargubbe»
och en liten sommarbild af fru H, Pauli.
Med det nya decenniet — 1890-talet —
inträder en viktig förändring i våra
konstförhållanden. Konstnärerna draga norrut,
bli bofasta i hemlandet, och Furstenberg
kommer numera mycket sällan till Paris.
I stället börjar han infinna sig vid
vårutställningarna i Köpenhamn, särskildt
Den frie Udstilling, hvars konstnärliga
insats sträcker sitt inflytande till andra
sidan sundet, och från denna tid riktas
galleriet med moderna danska arbeten,
hvaribland må nämnas tre små dukar
af Hammershöj, lika många af Julius
Paulsen, en Zartmann m. fl.; Peter
Hansens »Bal» inköptes däremot på
Stockholmsutställningen 1897.

Vid genombrottet 1894, då
synte-tismen och sträfvandena att i
stafflimåleriet tillämpa principer från den
dekorativa konstens gebit segerrikt slå
igenom på konstnärsförbundets
utställning, förvärfvar Furstenberg »Varbergs
fäste», en af Nordströms mest
emo-tionela dukar. Olof Nelson,
riktningens typiske representant, sedan några
år understödd af Furstenberg, efterlämnar
vid sin död 1896 ett tiotal arbeten, af
hvilka några föräras till den bortgångnes
beundrande kamrater och de andra
in-förlifvas med galleriet.

Lokalen har ytterligare utvidgats —
den sista salen blifvit inredd för att
mottaga en del nya tillskott, exempelvis
akvarellserien af Larssons
familjemedlemmar —, och utrymmet är likväl ganska
knappt. Furstenberg får täta
påtryckningar att vidtaga ytterligare
omänd-ringar af sitt galleri för att ej af
utrymmesskäl bli hindrad att fortfarande
skaffa sig typiska alster af svensk konst;
planen gällde denna gång hvarken mer
eller mindre än hela byggnadskomplexens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free