- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
381

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Från operan och konsertsalarna. Af Andreas Hallén. Med 6 bilder - Från Stockholms teatrar. Af Carl G. Laurin. Med 6 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sjungna, dock utan någon ovanligare
klangverkan. Ensemblen var emellertid af
mycket god effekt i de mera rytmiska
kompositionerna, men alla pianissimoställen
utnyttjades på ett sätt, som vid ständigt
upprepande gjorde intryck af rätt billiga godt-

köpseffekter! Med andra beryktade a
ca-pella-körer i utlandet, såsom Berlins
domkör, Leipzigs Thomaskör, K. vokalkapellet
i Miinchen m. fl. kan ingen jämförelse
göras, och dessa körers program stå dessutom
på en mycket högre konstnärlig nivå.

FRÅN STOCKHOLMS TEATRAR

Af CARL G. LAURIN

Med 6 bilder

en alldeles ovanliga framgång, som
Per Hallströms Erotikon haft
hos kritik och publik, är
obestridlig, förklarlig men i alla fall
märkvärdig.

Förläggare bruka ej utan skäl vara
betänksamma för att utge teaterpjäser.
»Erotikon» har gått ut i fem upplagor.

Teaterdirektörer tänka sig för flera
gånger, innan de sätta upp ett svenskt original.
»Erotikon» har dragit en mängd fulla hus.

»Erotikon» är ett tendensstycke, men
tidningar af alla färger, kritici af de mest
olikartade åskådningar ha jublat mot en
satir, som har den egendomliga egenskapen
att glädja alla. Det lär ju vara både
vanligt och förargligt att sätta sig mellan två
stolar, men med Hallström har det
konstiga inträffat, att han satt sig i sin
akademifåtölj men fortfarande tyckes ha säte
i sin gamla stol i Dagens Nyheter.

Per Hallström hör ej till dem, som göra
sig till för publiken. Han är en andligt
förnäm person, som lugnt och bestämdt
säger hvad han anser vara rätt utan att
krusa vare sig för konservativa eller
radikala fördomar. Han har utan omsvep i
tal och på tryck beundrat Ellen Keys
idealitet och på samma gång energiskt
opponerat mot hvarje sorts svansande
för det s. k. folket, och han tviflar abso-

lut på att man får veta sanningen i
politik, litteratur eller konst genom att addera
ihop åsikterna hos de miljoner, som
begripa litet eller intet, med deras, som
förstå litet mera.

Men hur har »Erotikon» blifvit så
omtyckt? Vi vanliga människor känna oss
litet kränkta, då vi i en mycket begåfvad
författares lustspel förstå så litet. Ja, men
framgången är i alla fall obestridlig, och
hvad beror den på?

Den beror på att då en stor författare
misslyckats, man ej gärna vill erkänna att
han gjort det — vi ha många exempel på
det i våra dagars Sverige —, den beror
på att man längtat efter ett svenskt
lustspel, där damerna gå i direktoirhattar på
Strandvägen och tala om boston, där
kvin-nokvinnor, klädda med »personlig smak»,
kräfva sin rösträtt och där man slipper
stolts jungfrur med hyskor och häktor.
Denna framgång beror först och främst på
att man med fullt skäl blifvit led åt den
erotiska jargong, hvarmed våra moderna
precieuser och deras mer eller mindre
ri-dikyla manliga eftersägare hugnat oss i
novelletter, dramer och tankelinjer, led åt
allt tal om lifshungrig, lifsbejakande,
lifs-främjande stor och hvit lidelse. Man
längtade efter litet sundt förnuft, man hade
i en viss litteratur så länge saknat ordet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free