- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
550

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Nyare svensk prosakonst. Af Carl R. af Ugglas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

framdragit som särskildt markant i den
stockholmska herrtypens psykologi: förkärleken
för dåliga kvickheter. Hr Öberg har ett
outsinligt förråd af dylika, och han
serverar i medeltal en 2 å 3 på hvarje sida,
en del hämtade direkt ur den periodiska
skämtpressens senare årgångar. Det är
verkligen mer än troligt, att det är just
sådana som i ett äkta svenskt
kamratsällskap utgöra den väsentliga underhållningen,
hälsade med de uppmuntrande skratt, som
sägas förlänga lifvet och som också nästan
utan undantag af ett tacksamt auditorium
kommer föredragaren till del i »Det stora
kontoret». (Inom parentes: hade icke
enligt häfd en kritiker den själftagna rätten
till olympisk öfverlägsenhet, kunde nog det
gamla ordet gälla: den som är utan skuld,
han kaste första stenen.) Det är under
sådana förhållanden endast naturligt, att
vitzen spelar en förhärskande roll. Hos
Eugen Beauclair har den t. o. m. ingått i
en sådan intim förbindelse med hans
väsen, att han inte ens i den upprörda
uppgörelsescenen med den otrogna makan kan
låta bli att briljera med sin förmåga till
omväxling med den gamla goda
melodramens passionerade: »ha!»

Eugen Beauclair är annars af förf.
utrustad med en »öfverkänslig grubblarnatur»
och ett »blixtsnabbt uppfattande
konstnärs-öga». Som en homerisk hjälte kan han
knappast någon enda gång framföras på
scenen utan stående epitet af detta slag;
han säges vara skarp »tänkare», och hans
reflexioner om lifvets besvärlighet eller
dödens visshet upphöjas till rang, heder
och värdighet af »metafysiska grubblerier».
Dylika förklarande noter äro för läsaren
särdeles välkomna. Jag är rädd att han
annars lätt kunde umgås med honom alla
de 413 sidorna igenom utan att märka i
hvilket fint sällskap han vistats.

Hugo Öberg som författare lefver helt
och hållet på det yttre lifvets plan. Och
håller han sig där, lyckas han ibland i
»Det stora kontoret» något mera intressera
än eljest. Han kan beskrifva en gata eller
en människoexteriör på ett fullt korrekt
sätt. Har hans syfte icke heller varit
annat än att ge en rad teckningar af vissa
hufvudstadskretsar såsom de uppfångas i
en kameralins af medelgod skärpa, torde
han väl i hufvudsak ha nått det. Vidare
intressanta bli de därför icke och ha un-

der alla omständigheter ingenting att säga
en. Man har också till slut lika svårt att
fördraga kontorets herrar som sådana slags
personer som uppehålla ens tid med tomt
babbel och känner samma hjärtliga lättnad
då den ena som den andra parten lämnar
en i ro.

*



Kanske skall den underrubrik, hvarmed
Hugo Öberg försett sin senaste bok —
»stycken med sordin» — tyda på det
förhållandet, att det personligt polemiska drag,
som ju löpt som den röda tråden igenom hans
tidigare alstring, här alldeles fått träda
tillbaka för en helt och hållet oförargligt
borgerlig anda, väl symboliserad med namnet
af den oförargligt borgerliga växt, som
gif-vit novellsamlingen dess titel. Fuchsian
är en högst beskedlig bok. Hr Öbergs
sångmö är icke längre den förbittrade
or-léanska jungfru, som med så mycket buller
och gny smällde inkräktaren på hans allt
för långa fingrar. De krigiska attribut, som
den rollen fordrade, har hon lagt af och
undergår därmed samma metamorfos, i
hvilken mer än en heroisk skådespelerska
förvandlats efter omklädningen bakom scenen:
till ett relativt ärbart och hvardagligt
fruntimmer, sentimentalt och husligt. Och
där-öfver just »ingentingen vydere».

Som det ärbara och husliga fruntimmer
hon är, är hon också mycket pratsam.
Naturligtvis är det först och sist om kärlek
hon pratar, med en liten snusförnuftig
reflexion allt emellan om egna affärer och
andras affärer. Inget skvaller, för all del!
Det är bara elaka människor som hitta på
att säga det. Folk skall då alltid prata,
men det är den svåraste orättvisa.
Intresserade hänvisas till berättelsen »Skizzen».

Hugo Öbergs »Fuchsian» är en mycket
oförarglig och mycket ledsam bok.

Lifvets sagor kallar Nils Wilhelm
Lundh sin senaste novellsamling- den är
försedd med förord, och ännu en volym
under samma titel förebådas. Man väntar
sig att förf. med allt detta ville ha uttryckt
något särskildt, ge något af syntetisk
karaktär, en enhetlig grundstämning åtminstone.
Man väntar förgäfves. »Lifvets sagor» är
en helt vanlig novellbok, och om dess förf.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0599.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free