Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Om Zahrtmanns Kunst. Af Nicolaus Lützhøft
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OM ZAHRTMANNS KUNST
637
LEONORE KRISTINE FORLADER FÆNGSLET. 1885.
/ Ny Carlsberg Glyptotek, Köbenhavn.
Kunst. Fra Begyndelsen af
Halvfjer-serne stammer et Par Arbejder, der
nærmest kan betegnes som historiske
Interiør- eller Genrebilleder: Scene fra
Kristian den Syvendes Hof, udmærket ved
sin ejendommelige Gruppering og hele
pikante Karakteristik, og det morsomme
Billede af Jomfru Charlotte Biehl, der
som en gammel nysgerrig Skade er
hoppet op i Vinduskarmen for at se,
hvad der er paa Færde paa Gaden, en
vel turneret Humoreske af den Slags,
Zahrtmann er en Mester i. »Sigbrit,
der gjennemgaar Regnskaberne med Chri-
stian den anden» synes (jeg kender det
kun i Gengivelse) mindre interessant.
Men frem for ait har Zahrtmann i
1871 fuldført sit første
Leonore-Christine-Billede, hvis Motiv er hentet fra
Jammersmindets Skildring af de første
kvalfulde Fængselsdage i Slotsfogdens og
Tjenestekvindernes råa Selskab.
Og den otte og tyveaarige Maler
har strax i dette magtfulde Arbejde med
dyb Forstaaelse og kunstnerisk Klarhed
ikke blot fulgt en indre Kaldelse, men
vist sig som den ene Udvalgte, der
evner at fæstne Jammersmindets gribende
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>