- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
377

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - A. T. Gellerstedt. Några erinringar af Fredrik Vetterlund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

A. T. GELLERSTEDT

377

A. T. GELLERSTEDT PA SOMMARTORP igOJ

fläck, hans inhägnade idyll. De
fjärr-blå höjderna därborta — ja hos honom,
som hos alla förkroppsliga de
människoväsendets metafysiska behof och längtan.
Utan dem skulle idyllen sakna det bästa
i sin gyllne middagsblanka frid, smärtan
och döden skulle bli till skärande
dissonanser. Gellerstedts trädgårdsvärld
ligger i samma förklaring som det tidigare
1800 talets poesi öfverhufvud och som,
helt enkelt och trots allt, strålar fram ur
det oförvillade mänskliga väsendet själft.
Den filosofiska naturalismens doktriner
lade sedan under några mörka årtionden
en långt dystrare lifsbelysning öfver stora
partier af Europas och Sveriges diktning.
Men också denna trista mara har ju nu
släppt diktarna, och Gellerstedt hade
aldrig någon beröring därmed. Trots
sin konstnärliga realism före realisterna
tillhör han därför alls icke det s. k.
80-talets diktning.

Men visserligen hade en sådan
naturkännare och kärnmänniska icke ens i
ungdomen något kvar af 60-talets
efter-klangspoesi med blekt abstrakta »rosor»
och »liljor», »örnar» och »näktergalar»,
som blifvit en tom krumelur, och med
lika konventionell känslovärld som denna
heraldiska fauna och flora. Hans
debutbok från 1871 är väl icke så fyllig i
diktionen som hans senare, men allt däri
sluter sig ändå fullt sakligt till själens
och naturlifvets verkligheter. Och där
finns redan ett litet typiskt Gellerstedtskt
mästerverk, som detta om »Lek och
allvar» med sin lika konkreta som enkla
utmålning och sin själfklart inneboende
sentens:

Från fagra häggen
och täcka rönnen
och fina björken
och granna eken,
se, alla bladen föllo!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free