- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
515

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Nathan Söderblom. Af Edv. Lehmann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NATHAN SÖDERBLOM

515

sulat, mellan stadsbor och resande,
församlingskretsar och sällskapskretsar,
under denna mångfald, där man, som någon
har sagt, blott kunde blifva på tu man
hand med honom genom att taga en
droska och åka en tur omkring med
honom — under detta fick han tid
till att taga universitetslifvet upp på nytt,
och bedrifva så ingående och så
omfattande studier, att han innan han
lämnade Paris hade sitt namn inskrifvet
bland den moderna religionsforskningens
representanter.

Den lycka, som han alltid hade med
sig — och det är en särskild talang att
hafva lyckan med sig — hade nämligen
fört honom till en af de viktigaste
punkterna i denna vetenskap, som då för
tiden var i sitt första uppsving och som
ovillkorligen måste väcka Söderbloms
uppmärksamhet, lika visst som det
religiösa lifvet i hela dess mänskliga
omfattning ständigt hade varit föremål för
hans centrala intresse.

De franska religionsstudierna hade
från en obetydlig början hastigt svingat
sig upp till en dominerande ställning
just på 80- och 90-talen. Den flitige
och talangfulle Albert Réville, hvilken
som fransk sjömanspräst i Rotterdam
hade drifvit energiska studier på de olika
religionernas områden tillsammans med
den senare så berömde holländske
religionshistorikern tlele, hade flyttat hem
till Paris och hade icke blott själf
öfvertagit en professur i detta nya fack utan
också varit med om att upprätta en hel
ny rad af lärostolar i de enskilda
religionerna, som till en del blefvo beklädda
med mycket framstående män,
egyptologen Maspéro, iranisten Darmesteter
m. fl. Söderblom drack som en törstande
ur dessa friska källor; som specialstudium
hade han valt den persiska religionen
och hade äfven ett utmärkt tillfälle att
studera primitiva religioner under léon

nathan söderblom. paris 1896.

Marillier, en glänsande rikt utrustad
ung vetenskapsman, som tyvärr kort tid
därefter rycktes bort genom en för tidig
död.

På sitt speciella område affattade
Söderblom här en fransk afhandling, Les
Fravashi (1898), persiska skyddsandar,
som han beskref och bestämde med
mycken lärdom och skarpsinnighet; men
den egentliga frukten af hans Parisstudier
blef dock det stora verket: La vie futnre
dapres le Mazdèisme (1901), som ännu
städse är ett af den moderna
religionsvetenskapens oumbärliga verk, sedan länge
utsåldt, men nu, som man får hoppas,
snart åter utkommande i ny upplaga.
Denna bok är, ehuru den enligt titeln
blott synes omfatta en del af den
gammalpersiska religionen (Mazdatron), i
själfva verket icke mindre än en hel
komparativ eskatologi, en jämförande
framställning af de olika religionernas
föreställningar om världens slut och
lifvet efter detta. Genom sin omfattande
karaktär bär detta verk prägel af de
studier, som bedrefvos vid den mångsidiga
Parisfakulteten; men ett alldeles sär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free