- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
171

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin - Stockholms musikliv. Av William Seymer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stockholms musikliv

att söka bättra upp pjäser, men hade ej
alla utom naturligtvis svågern herr de Wahl
önskat att doktor van Tricht först blivit
utom sig av att den förtjusande frun
drivit med hans vetenskap men sedan två
eller tre sekunder efteråt skulle ha gjort
en så våldsam framstöt, med andra ord
själv tagit initiativet och offensiven och
det med sådan kraft, att fru Hoesdrecht
hade kunnat kasta en triumferande blick
på sin åldrande elegante svåger, herr de
Wahl, menandes: har jag inte valt rätt?

De två uppträdande i första planet, fru
Pauline Brunius och herr de Wahl, kommo
med ett samspel som jag skulle vilja veta
om det hade kunnat göras bättre i någon
av de städer, där pjäsen uppförts. Det
fanns så många nyanser, alla repliker
kommo så till sin rätt, och allt utfördes
med en sådan elegans, att man bara satt

och undrade varför tar hon inte sin
svåger. Och detta var ju alldeles galet.
Läkaren herr Rosén var samvetsgrann och
snäll, något för snäll, så att man tycker
att regissören borde ha ingripit och stämt
ned herr de Wahl något samt piggat upp
herr Rosén. Vem var egentligen
regissören? Det står ej på programmet. Kan
det vara möjligt att herr de Wahl tagit
också den svåra uppgiften?

Fru Constance Byström riktigt gladde
mig med sin rara och präktiga, jag skulle
nästan vilja använda det av damer ofta
missbrukade ordet »söta» gamla
trotjänarinna. Det var ett litet stänk av gammal
fin holländsk kultur hos henne bland alla
internationella champanjbuteljer och
violbuketter, alla skära ljusskärmar, välsittande
frackar och mer eller mindre Phy-phy-iga
damtoalettdetaljer.

Sto c k ho lm s musikliv

Av William S ey mer

USIKKUL TUR och
musikintresse äro två ord, som i
vår tid mer och mer börja
klinga otidsenliga. Var finnas
numer de ledare och solister, som med
hängivenhet och förståelse utan biavsikter
ställa sig i den rena musikens tjänst, och
var finnes den publik, som driven av
längtan efter liv och upplevelse söker
konsertrummets fridlysta miljö, — den gamla
tidens publik, vilken genom flitigt
musicerande i hemmet hade sinnet öppet för
musikens alla värden och för vilken varje
ny konsert och varje ny musikalisk
bekantskap betydde något stort? Måhända
fin-nés ett fåtal kvar av denna kategori —
flertalet se dock saken helt annorlunda.
Musiklivet har numera fått en alltför starkt
utpräglad pekuniär karaktär, det gäller i
första hand penningen. De ledande vilja
till varje pris ha publik och rätta sina
program efter dennas smak. Beethoven är
en vogue, alltså Beethovenprogram, Brahms
blir populär, — nå, så spela vi endast
Brahms. Och den nya tidens publik vill

blott ha gamla kända program och berömda
artister. Bägge parterna äro belåtna -—
de ledande ha fått publik och inkomster,
publiken åter har erhållit full valuta för
sina pengar. Men kan detta kallas
musikkultur eller musikintresse? Nej, och åter
nej! Konsertinstitutionernas plikt borde
vara att uppfostra publiken till
musikforståelse, länka dess intressen in på rätta
vägar, få den att förstå d.et musikens
uppgift är något annat än att idissla med
slentrianmässiga program och bjuda på
berömda artister. Vår tid skrider framåt —
vi vilja också höra något av vår tids
stämma i tonernas värld. Utomlands börjar
man nu komma ifrån de schablonmässiga
programmen och vid sidan av klassisk
musik även låta nyare verk komma till orda.
Snart böra väl även de nya vindarna svepa
över vårt land och feja undan vad som
satt sig fast av fossilitet och dilettantism
samt skapa ny ledning och ny publik, för
vilka det stora lösenordet skall vara musik
— och endast musik.

Låt oss se en smula på musiklivet i

171

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free