Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Wiener-gobelinerna. Av Max Eisler. Översättning från förf:s manuskript av A. L. W.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Max Eisler
Jesu dop. B riis s el, början av 1500-talet.
Aristokratiskt storslagen och
praktfull är också den ram, vari denna
hänförande tavla erbjudes oss:
Belvedère-slottet. Uppfört 1716—1723 av
Lukas Hildebrandt för prins Eugen av
Savoyen, förenar detta sommarslott i sin
byggherre och sin byggmästare två av
de bästa representanterna för en
tidsålder, som sedan segern över turkarna
har skådat rikets och huvudstadens
friaste utveckling. Här förverkligas
drömmen om obegränsad makt och
överflödande skönhet, Wienerbarockens dröm.
Trädgården verkar som det festliga pre-
ludiet. Under en hög, sydligt blå
himmel stiger den över tre terrasser uppför
kullen — ett yppigt, färgrikt, strålande
stycke natur kuvat av ett
arkitektoniskt snille, som håller den ädla
medelvägen mellan glädtighet och stränghet.
Särskilt på sommaren, då middagens
solglans svävar över de ljusa
kiselgån-garnas genomskinliga nät, över lysande
gräsmattor och blanka vattenbassänger,
förbi tuktade boskéer och stenfigurerna
i deras nischer, då allt omspinnes av
darrande, svävande solskenstrådar, då ser
denna trädgård ut som en levande gobelin.
242
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>