Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Norsk skjønlitteratur 1922. Av Ronald Fangen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Norsk skjønnlitteratur 1922
elsker og som vennen uten skrupler
forfører og forlater, hans hete livstørst, som
han brænder inde med, og hans opslitende
ubeslutsomhet i de religiøse spørsmaal, som
for ham er centrale. Vennen Frøile er
paa sin side overbevist om at Wreike er
en kujon og har en spændende glæde av
at fortælle ham det saa ofte som mulig.
Han mener at den fingerte ven tilhører en
stil trældom saa at si prædestinert kaste»,
og skjønt han vet det er farlig kan han
ikke la være at ydmyge ham stadig
dypere. Indtil Wreike en dag tar revanche
for al sin »feighet» gjennem alle aar og
myrder vennen.
Hvordan skal denne bok vurderes?
Dens angripere hævder med fuld ret at
den er daarlig skrevet, knudret, ofte
affektert; forfatteren røber sin ungdom i en litt
irriterende hang til billige ordspil og
bon-mots, og i en viss hysterisk og forvirret
snakksomhet, som særlig utfoldes i bokens
første parti. I og for sig meget vægtige
indvendinger.
Men for det første er det jo om disse
feil i en meget ung bok at man maa si
med Ivar Aasen: man pleier at vokse dem
av sig med aarene. Dernæst maa man
være opmerksom paa at der ogsaa er noget
bevisst i denne stils ubehjælpsomhet, en
kime til virkelig og værdifuld originalitet.
Og endelig: er ikke stilen helt i orden i
denne bok, saa skal bedømmeren være
opmerksom paa dens sjelden klare og strenge
komposition, som tydelig nok fortæller at
det meget langt fra er en almindelig
dilettant, som i den har tilfredsstillet en
formaalsløs skrivekløe. Det ledende motiv
i boken kommer igjen i forskjellig
iklædning og med stadig større styrke,
fortællingens maal glemmes ikke et øieblik, dens
problem blir samtidig alsidig belyst og
vurdert.
Men fremforalt kunde der være grund
til at tænke litt paa hvad en bok av en
helt ny månd indeholder. Den yngste
generation har, til forskjel fra alle tidligere,
verdenskrigen som sit allerførste,
bestemmende indtrykk av livet, den er i omtrent
alt anderledes præget end selv den
nærmest foregaaende generation, og ethvert
kunstnerisk vidnesbyrd om den har paa
forhaand krav paa stor interesse. I Norge
som i de andre skandinaviske land er der
en uhyggelig litterær færdighet; men utrolig
jfli
Sigurd Hoel.
tamt og indskrænket er det stof som i de
sidste aarene er blit behandlet av
skandinavisk skjønlitteratur. Er der noget man
for digtningens egen skyld maa haabe saa
er det at en ny generation maa fylde den
med intensere sindsoplevelser og videre
sanddruhet end man kan finde i den nu.
Ungdommen maa vel ogsaa ha et billig
krav paa at bli paaskjønnet for sin kunst
neriske oprigtighet: det virker litt pinsomt
naar mennesker som har oplevet
verdenskrigen og som oplever denne tid falder i
moralsk forfærdelse over at den unge
digtning beskjæftiger sig med andet end
bonderomantik og det regelrette folkeliv.
Erik Krags bok er paa mange maater
en tidstypisk bok. Der er ingen frisk og
fornøiet ungdom i den. Den er tvertimot
uhyggelig moden, overmoden, skrevet ut
av stor kundskap om nerveophisselse,
sinds-splittelse, fornuftsiede og tanketræthet. Alle
dulmende og døvende midler er forfatteren
velkjendte, fra den groveste drukkenskap,
religiøs underkastelse til den helt
deterministiske og desperate selvopgivelse. Man
gjør vel i at forsøke paa at forstaa netop
den blandning av intellektuel styrke og
fornuftsforagt, som er typisk for den yngste
ungdom og som forklarer mange aktuelle
foreteelser i aandslivet, bl. a. den religiøse
reaktion. Krags bok har en del at
fortælle om det.
Med sine feil er altsaa denne debut-
3 r7
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>