Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ett standardverk över svenskt konsthantverk. Av Gustaf Stregnell
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Gtistaf Strengeli
Spegel o c li l am petter av Nils Fougstedt. Svenskt Tenn.
Man har ali anledning att vara herrar
Kroon och Lundgren i allra högsta grad
tacksam för den handräckning de med sin
stora gåva givit. Alldeles oberoende av
utställningen i Paris var nämligen, och
detta ingalunda blott för icke-svenska
läsare, en sammanfattande översikt av de
sista tio årens arbete i Sverige på
nyttokonstens område just nu synnerligen
efterlängtad. Förhållandet är nämligen att dessa
år bildat epok. Det är från ett decennium
tillbaka, närmare bestämt från utställningen
i Malmö ig 14, som det stora uppsvinget
i svenskt konsthantverk kan dateras. Boken
blir på så sätt ett monument. Detta icke
minst över den institution som genom en
målmedveten, klokt ledd och energiskt
driven stödaktion och en omfattande
upplysningsverksamhet har en så stor andel
i framgången: Svenska Slöjdföreningen.
L’ Art décoratif moderne en Sue de är en
utomordentlig vacker bok och samtidigt en
mycket gedigen bok. Vare sig man tänker
på textavdelningen, som i redogörelsens
klara saklighet och stilens knappa elegans
ingenting lämnar övrigt att önska, eller
ser till den sobra typografien och det
alldeles förträffliga .bildmaterialet, har man
att göra med ett arbete som fyller de
högsta anspråk. Åstadkommandet av ett
sådant verk vore en heder för vilket land
som helst. Sverige står ensamt om äran.
Mycket lyckligt har det varit att som
redaktör för arbetet kunnat vinnas en
person som likt intendenten Erik. Wettergren,
dels i sin egenskap av museiman i
framskjuten ställning på just det område det
här gäller, dels som en av de
verksammaste krafterna i det av Slöjdföreningen
organiserade och ledda nydaningsarbetet
förskaffat sig en grundlig förtrogenhet med
det nutida svenska konsthantverket i första
hand. I den inledande uppsatsen skildrar
Wettergren raskt och koncist
utvecklingsgången inom olika tekniker och
materialgebit, bestämmer inspirationskällorna,
framför konstnärerna och anger summariskt
men träffande det kännetecknande för
deras verk. Även för en nordbo, ja
säkerligen också för en svensk, har det sitt
stora intresse att läsa en sådan skildring
där de enskilda företeelserna, vilka som
sådana kunna vara väl bekanta, inställas
på sin plats i sammanhanget och belysas
utgående från det.
Författaren framhåller inledningsvis att
den svenska nyttokonsten fått sina drag
utformade under påverkan av inflytelser
från tre olika håll. Dels från den gamla
svenska allmogekonsten, av vilken textilen
är en arvtagare i rätt nedstigande led;
dels från 1700-talets franskt färgade
konsthantverk — i det har framför allt
bokkonsten, såväl bokbandet som alldeles
särskilt boktrycket sin utgångspunkt; och
slutligen från den rent moderna rationalism
som avser att åt de industriellt åstadkomna
60
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>