Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Joakim Skovgaard. Paa 70 Aars Dagen den 18. November 1926. Af Peter Hertz
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Peter Hertz
dent lever sit eget Liv, giver han sin
Fantasi frit Løb og arbejder dekorativt
og frigjort. Man føler, hvor stærkt et
Tag Keramiken har haft i de tre
Kunstnere — saaledes bringer baade Jerndorffs
Tegning til Verset om »Mosekonen» og
Skovgaards Indledningsbillede til »Mare»
uundgaaelig Skovgaards
Brændtlersarbej-der i Erindring. Og man føler, hvor
indgaaende Samarbejdet imellem dem har
været—Jerndorffs »Mosekonen» er som
sagt utænkelig uden Skovgaards
Keramik, og Skovgaards Tegninger til
»Elverfolket» er i den nærmeste Slægt med
Jerndorffs Kunst. Men først og fremmest
er Bogen et Vidnesbyrd om, hvor stærkt
Udførelsen af Ornamentiken har knyttet
Bindesbøll og Skovgaard sammen,og hvor
frugtbart dette har været for dem begge.
Den er udmærket, denne Ornamentik,
hvor den fremtræder mere naturalistisk
præget som i Kløverornamentet til
Indledningstegningen af »Nissen», men den
er fortrinlig, hvor den har en ren
dekorativ Karakter som i Ornamentet om
Begyndelsesbilledet til »Den vilde Jæger»,
og man er ikke i Tvivl om, at den
koglende Fantasi i Bindesbøll rent
dekorative Ornamenter har trukket de
Skovgaardske Illustrationer ind i sin Tryllering.
Keramiken og Bogkunsten blev
Indledningen til et indgaaende Samarbejde
mellem Skovgaard og Bindesbøll, der
bredte sig til de forskelligste Felter, fra
Springvand til Alterværker, fra Møbler
til Kirkedekorationer, og fortsattes uden
Afbrydelse op igennem Aarene lige til
Bindesbølls Død i 1908 —ja, selv efter
den Tid har Skovgaard bygget videre
paa Vennens Udkast.
»For mig var Du den kære Ven og
mageløse, uerstattelige Hjælper. Jeg priser
min Lykke, at vi mødtes», skriver
Joakim Skovgaard i sin smukke og uselviske
Nekrolog over Thorvald Bindesbøll. Om
Begyndelsen af deres Samarbejde, Kera-
miken, siger han endvidere: »Det blev
meget anderledes, end jeg havde tænkt;
mit Græskeri svandt for friere Fantasier,
som mere passede til Nutiden og især
til det Stof, vi havde mellem Fingrene.
Og det var, fordi Du bedst forstod,
hvorledes det burde være.» Og han
fortsætter senere i Artiklen: »Dine Linjer
var saa friske, deres Udspring saa gode,
deres Sammenskæringer aldrig forkerte,
alt som hos Planten, der undertiden kan
være næsten utrolig fantastisk, men hvor
der dog altid er Sammenhæng,
Naturlighed og Orden. Det var ikke, fordi Du
direkte brugte Naturen; Du stod
tvertimod overfor den netop saa frit. Og Du
kunde opfatte en Stemning og omsætte
den i Decorationens Arkitektur. Du kunde
ogsaa faa Skik paa andres kludderagtige
Forsøg. Du var god at gaa til, nem at
arbejde sammen med, og var vi engang
imellem uenige, har jeg nok handlet vist
i at opgive mit Syn i Tillid til, at Dit
var bedre. Dog begærede Du af og til
min Kritik. Hvor jeg husker den Dag,
Du skulde tegne Borten om
Indlednings-versene i »Troldtøj». Dit livfulde Udkast
var godt nok, men Stregen døde, da
Du skulde tegne det pænt til Gengivelse.
For at høre, om den nu kunde staa, kom
Du den Dag tre Gange, mere og mere
sveddryppende, fra Vesterbro ud til mig
i Rosenvænget, inden jeg vilde give mig.
Engang havde Du til Forsiden af et Hefte
tegnet en Ramme, ja flere Rammer, Du
nøjedes sjældent med et Forslag. Det
bedste forekom mig dog noget grovkornet.
Jeg forsøgte at lempe det lidt mere dannet;
det gik ikke, den mindste Forandring
blev kun en Forringelse ...» »Ingen har
Du hjulpet mere end Jerndorff og mig ...»
»Der var 1 det hele taget først rigtig
Fest ved en Ting, naar Du havde set
og godkendt den.»
Joakim Skovgaards jævne og for ham
saa karakteristiske Ord viser bedst, hvor
688
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>