- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
690

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Joakim Skovgaard. Paa 70 Aars Dagen den 18. November 1926. Af Peter Hertz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Peter Hertz

Original modet til
Bjørnespringvandet i Københavns
R a a d hu s g a ar d. Gibs. ipoo.
Tith. Kunstmuseet, København.

mest virker som et gøglende Spil af det
tindrende Sollys, i sit Grundlag lige saa
naturalistisk som »De hjemvendende
Jægere», og den voldsomme Handling er en
rent realistisk Skildring af en Kamp for
Tilværelsen under Sydens Sol. Og
Billedet af »Pennina, der spotter Hanna» med
sin dramatiske Fortælling viser samme
uanfægtede Realisme i Opfattelse og
Udtryk, samme tunge, noget uegale
In-dendørs-Naturalisme i Farven, som det
samtidig malte stille Hverdagsbillede fra
Kunstnerens Hjem af »Moder med sine
Børn», — ejer en tilsvarende dekorativ
holdningsfuld Linjevirkning som dette,
hvis fast opbyggede Gruppe Skovgaard

senere saa godt som uforandret har
benyttet til Viborgfresken i et af
Langskibets Triforiefelter af »Eva med Kain
og Abel».

Over disse Billeder gaar Vejen til
Altertavlen med Emnet: »Idag skal Du
være med mig i Paradis», der er Joakim
Skovgaards første virkelig religiøse
Maleri, og fra dette til hans Gennembrudsværk
som bibelsk Maler, det mægtige Billede af
»Kristus i de Dødes Rige». Det første af en
stille lyrisk Blidhed, der kan lede Tanken
hen paa Fiesole, det andet et magtfuldt
romantisk Drama som Skildringen i
Grundtvigs Digt: »I Kvæld blev der
banket paa Helvedes Port», hvorfra
Motivet er taget. I disse to Malerier er
Naturalismen trængt tilbage til Fordel
for den dekorative Stil, der her ikke
alene præger Billedernes Linjevirkning,
men deres Motiv og Farveholdning og
Figurernes Formation og Udtryk. Og
dette Gennembrud er Resultatet af et
bevidst Arbejde og en stærk Vilje fra
Toakim Skovgaards Side, thi netop i disse
Aar vender han sig i Foredrag til
Angreb mod den »illusionssøg*ende
Malerkunst». Men hvor kraftig han end i
Tanke og Tale »bekæmpede
Naturalismens Misforstaaelser og hævdede det
dekorative Princips Herskerberettigelse»,
formaaede han ikke at udelukke
Naturalismen af sit Hjærte og af sin Kunst.
Dertil er hans Glæde over Naturens
umiddelbare Skønhed for stor og for dybt
rodfæstet i hans Væsen. Det
virkelighedstro Perspektiv i Paradismuren med
dets Minder om det virkningsfulde Forløb
af Muren ved »Ferrentis Haver» bryder
den dekorative Fladevirkning i »Kristus
fører Røveren ind i Paradis», den skønne
livsvarme Evaskikkelse stemmer ikke i
Stil med den arkaiserede Kristusfigur i
Billedet af »Kristus i de Dødes Rige»,
og den smukke Altertavle af »Den gode
Hyrde», der er malet senere end begge

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0752.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free