- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
756

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Sigrid Undset. Historisk digtning. Av Eugenia Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eugenia Kie I laud

kval tar Olav paa sig farsskapet til Eirik
og henter ham hjem. Men fremdeles gaar
de fra ulykke til ulykke; børnene kan ikke
leve, Ingunns helse brytes, husstellet
forfalder, naboene ser med gru paa den
indesluttede månd som himlen har slaat med
sin vrede. En velskapt og sund liten datter
tar endelig resten av Ingunns førlighet og
lænker hende til leiet for altid.

I hele denne tid steller Olav om hende,
taalmodig og trofast, selv pint til døden
av søvnløshet og økende tungsind. Mer
og mer forstaar han at det tyngste han
har tat paa sig for hustruens skyld, er at
han ikke har lyst paa sig drapet av Teit;
denne ubøtte synd stænger ham ute fra
samfundet med Gud, og jo vanskeligere det
blir for ham at bekjende, des heftigere
føler han at han elsker den Drottin som
er død for ham, og hvis venskap han nu
ikke tør eie. »Min Gud og mit alt», sukker
hans hjerte. Men selv da Ingunn er død,
og han et øieblik tror sig fri til at skrifte
og vinde fred med Gud, holder pligten
mot barnene, Eirik og lille Cecilia, ham
tilbake. Vi forlater ham midt i tyngsel og
mørke, bestemt paa at bære byrden videre
og öfre liv og salighet for troskapen mot
sin opgave — den skjæbnesmidde pligt mot
Ingunn og hendes hjælpeløse avkom.

Naar vi trods den store intensitet i
fremstillingen og alle de dype og inderlige ting
som siges, ikke er helt med gjennem denne
sidste bok, saa er det fordi vi nødes til,
stadig ubesvaret, at stille sporsmaalet:
hvorfor dog al denne kval og pine! Det falder
vanskelig at indse nødvendigheten av en
slik ophoping av elendighet. At se det
altsammen som straf for synden hölder haardt
for et nutidsmenneske. For skjønt Olav og
Ingunn ved skjæbnens og forfatterens
tilskikkelse kommer til at begaa alle de
værste forbrydelser som kan uttænkes, saa
er de jo i virkeligheten bra og
godme-nende mennesker, og det er svakhet og
kortsynthet og aldeles ikke ondskap som
driver dem til deres daarlige handlinger.
Det synes da helt gammeltestamentelig at
straffe deres skrøpelighet med aarelang
sjælelig og legemlig tortur. En hel del av
ulykken skyldes jo individuelle
eiendommeligheter; som saa mange av Sigrid Und-

sets aandelige barn mangler Olav og Ingunn
humør og sund livsfølelse; haab, mot og
glæde rømmer for den mindste
paakjen-ding, og lægger sindet aapent for talløse
angster og fortvilelser. Men efter bokens
livssyn skulde slike personlige
tilfældighe-ter ikke spille med som aarsak; man maa
forutsætte en lovmæssig sammenhæng.
Tilbake staar da at forklare de tusen smerter
hovedpersonerne skal gjennemgaa, ut fra
den ældgamle tro paa skjæbnen som er
sterkere end baade guder og mennesker.
Hestvikmændene er ikke lykkemænd,
uheldet gaar i arv i ætten likesom øksen
Æt-tarfylgje; Olavs natur er nu engang slik at
hans lykke er den trykkende byrde, den
svidende verk — anden kan han ikke vinde
uten ved selvutslettelsen i religionens favn.
Om han skal finde frem dit, eller endda
engang som den rike yngling gaa
bedrøvet bort, det vil et senere bind av verket
fortælle os om.

»Olav Audunssøn» er ikke bare
indholdsmæssig lødigere og dypere end sin
forgjænger »Kristin», den er ogsaa formelt
et dygtigere arbeide; særlig er første del
fast og klar i stopningen. Siden øker jo
bredden. Bare fru Undset kunde vise litt
større tillid til sine læseres evner i retning
av at tyde tegn og halvkvædede viser, saa
man undgik de altfor mange og lange
samvittighetsfulde redegjørelser for
sindstilstande og sjælstilstande. Tapte man end
derved nogen nuancer og stemningsvalører,
saa vilde man til gjengjæld vinde den følelse
av medarbeiderskap med digteren som
stimulerer en læser mer end noget andet.

Efter den retning mot forkyndelse Sigrid
Undsets forfatterskap i det senere har tat,
skulde det ikke undre om hun efter
avslutningen av Olav Audunssøns historie
atter vendte tilbake til nutidsfortællingen,
men nu med katolsk-kristelig indhold. En
slik bok fra fru Undsets haand vilde
sikkert møte en interesse som ingen religiøs
nutidsroman i Norge siden »Paa Guds
Veie». Det vilde være i høi grad
interessant at se om Sigrid Undset kunde magte
at føre det katolsk-ortodokse syn paa livet
fra de middelalderske omgivelser over i
vort 20de aarhundredes aandelige og
sociale miliö.

756

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0822.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free