- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
241

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Gunnar Gunnarsson. Af Kjeld Elfelt - Historisk bibelorientering. Av Per Bolinder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G ii nn a r Gunnar s s on

fine vekslinger i Elliöagrimurs sindtilstand
og humör. Den islandske vulkan, som
arbejder ude i vinternatten med ild og aske,
er en del af bogens behændige psykologi
og en del af vinterstemningen og uhyggen.
Den er bogens korsang.

Hele opbygningen af stoffet har
dramatisk karakter. Gunnarsson har da ogsaa
ofte forsögt at dramatisere sit motiv,
prö-velsesmotivet, först i Smaa Skuespil, »Ramt»
(191 7) og sidst i Dyret meel glorien (1922.)

Gunnar Gunnarsson har saaledes ofte
gennemprövet sit tema. Han har set det
fra månge sider og i de forskelligste
belysninger. Han synes nu selv at betragte
det som gennemarbejdet. Det tyder hans
sidste arbejde paa.

Hans sidste arbejde er ikke i egentlig
forstand en roman. Det er utynget af
bestemte maal og forsvaret for bestemte ideer
og uplumret af enhver spændende
handling. Det er nemlig i ret gennemsigtig
form en stort anlagt selvbiografisk
skildring af livet paa en islandsk gaard:
Kirken paa Bjerget. Allerede tre bind er
udkommet: Leg med Straa (1924), Skibe paa
Himlen (19 2 5) og Natten og Drömmen (1926.)

Det er en slags ubekymret
digterdagbog, som fortæller lyrisk og bevæget om
livet hjemme paa den fædrene gaard for

IBELNS hävdade karaktär av
helighet, »Den heliga skrift»,
innebär, liksom fallet är med varje
religionsurkund, som ställer
motsvarande anspråk, ett krav på erkännande
av dess ställning såsom ojämförlig,
ensamstående, ensam i sin art. För den levande
kristne betyder detta helt enkelt, att Gud
för samvetet betygar sig såsom på ett
särskilt sätt däri närvarande, till vilja, tröst eller
kraft; vissheten härom har, liksom varje

omtrent tredive aar siden. En endelig
be-dömmelse maa retfærdigvis vente til
værkets afslutning. Saa meget kan dog siges
ialfald: det indeholder et rigt poetisk stof,
lydigt formet af Gunnar Gunnarssons
lyriske, klare sprog, som her har naaet
sin fineste udvikling og afklaring. Der
lever dér i bogen et utal af personer og
skikkelser aftegnet med en humor og
öm-hed, som virkelig maa siges at være
sjælden i ny, dansk digtning. Man ser
samtidig her, hvormange figurer i den
gunnars-sonske digtning, der har sin oprindelse
af en levende virkelighed: præsten,
moderen, den lyse unge pige og mange andre.
At livet paa den islandske gaard ses med
barnets öjne, giver skildringen en vis
drömmende troskyldighed og poetisk
eventyrglans uden at den mister for meget af
sin kulturhistoriske værdi.

Disse tre bind, som fint og bevæget
fortæller om drengepsyken hos en blivende
digter og som spænder over barnets förste
sytten aar med deres frie fantasteri, drömme
og önsker, betyder en ny rigere udvikling af
Gunnar Gunnarssons evner og muligheder.
Den maade, hvorpaa han her har
behandlet sit nye stof, kan kun yderligere
befæste hans stilling i moderne, dansk
literatur.

religiös visshet, sin visshetsgrund i sig själv
och är så till vida oberoende av historiska
överväganden eller resultat. Helt
annorlunda om helighetskaraktären tar formen
av en inspirationsdogm, förvandlas från en
karakteristik, ett den enskildes eller
församlingens värdeomdöme, till en metafysisk
lärosats. Den dogmatiska formuleringen
kräver för sitt erkännande icke ens med
nödvändighet en religiös motivering, resp.
ett religiöst gensvar. Dess tankegång är

His t orisk b ib ei or ie n ter ing

Av Per Bolinder

Axel Moberg: På Gamla testamentets tid. Ur orientens fornhistoria. H. Geber 1926.

Gillis P:son Wetter: Innanför Herakles’ stöder. En resa i Nya testamentets värld. H. Geber 1926.

16 — Ord och Bild, 31*>:e årg.

24I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free