- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
391

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Svenskt folkliv i svensk målarkonst. Några konturer. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svenskt folkliv i svensk målarkonst

Humleskörd i Vingåker. Oljemålning av J. W. Wallander.

1861.

I Göteborgs Konstmuseum.

för folklivet. En av dem, ferdinand
fagerlin, har oförbehållsamt givit
uttryck åt hur flertalet av dem uppfattade
folklivsskildringens uppgift i ett par
rader i sin dagbok: »Om de svenska
fiskarna hade lika pittoreska dräkter som
de holländska skulle jag gärna måla
dem». Alltså, det var de vida blå byxorna
hos gubbar och pojkar, de stärkta
mössorna med förgyllda spännen hos flickorna
som gladde och fängslade målarögat —
icke i första rummet de kraftfulla
gestalterna, de väderbitna präktiga
ansiktena. Det är emellertid skada, att icke
Fagerlin fått sina ögon öppnade för det
svenska folklivet och dess möjligheter
såsom ämne för konsten. Ty han var en
målare som både kunde iakttaga och
återge, och hans omsorgsfullt utförda
små dukar skulle ha fått ett ojämförligt
större värde för oss, om han givit oss
lika pålitliga interiörer från Leksand och

Orsa som från Zandvoort eller vad de
eljest heta de holländska fiskarbyar där
han gjorde sina studier.

Fagerlin, som var en borgarson och
officer från Stockholm, var tydligen
okunnig om de pittoreska möjligheter de
svenska sockendräkterna erbjuda.

Denna okunnighet delades inte av
bondgossen från Blekinge, Bengt
Nor-denberg. Nordenberg hör till vår
folkkunskaps föregångsmän. När han om
sommaren kom hem från Düsseldorf,
letade han i de blekingska och skånska
bondehemmens kistor och klädkamrar och
förskaffade sig på detta vis massor av
rekvisita för sitt måleri ur det svenska
allmogelivet, ett måleri som i det hela
går tätt i spåren av hans norske
läromästare Adolf Tidemand, så nära till
och med att han varierar vissa av
dennes motiv. Tidemand hade målat
tavlan med de upprörda »Fanatikerna»,

391

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0431.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free